Kan tyggis erstatte tannbørste?

For folk som ikke har tannbørste i mils omkrets, kan det bli aktuelt å tygge for å unngå tannproblemer.

Forskere ved tannhelseinstituttet i den amerikanske hæren har utviklet en tyggegummi som skal ta knekken på skadelige bakterier. Dét er enda en dårlig nyhet for Karius og Baktus.

- Rundt 15 prosent av våre utplasserte soldater har opplevd nødstilfeller med tennene sine, som infeksjoner i tannkjøttet, sier Kai Leung ved US Army Dental Research Detachment til tidsskriftet Nature.

Tyggisen inneholder et protein som dreper mikroorganismer som lager plakk - som igjen kan føre til tannkjøttbetennelse og hull i tennene.

Forskerne har klart å utvikle tyggisen slik at proteinet går direkte til angrep på cellemembranen til de skadelige bakteriene i munnen.

"En ny tyggegummi som kan gi rene tenner og korte tannlegebesøk testes ut."

- Mange sukkerfrie tyggegummier som markedsføres som tannhelsefremmende, øker ganske enkelt spyttproduksjonen, som bidrar til å fjerne matpartikler, opplyser Leung.

Kanskje kan også andre enn amerikanske soldater etter hvert få ren munn uten vann, tannpasta og tannbørste?

- Tyggegummien kan bli nyttig for alle som oppholder seg på steder uten bad flere dager i strekk, sier Patrick DeLuca ved University of Kentucky til Nature.

Men det kan ta sin tid. En rekke tester gjenstår før tyggisen først kan inngå i den amerikanske militære utstyrspakken.

Nature: Soldiers to get teeth-cleaning chewing gum