Trenger ekstra påminnelse om håndvask

Tydelige plakater som er enkle å forholde seg til, gjør at færre mannfolk går rett fra pissoaret uten å vaske hendene.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Skiltet viser en forkortet versjon av en tekst som tespersoner i studien ble eksponert for. (Foto: (Illustrasjon: Per Byhring))

Flere menn enn kvinner dropper håndvasken etter toalettbesøk. 

Det er dokumentert i flere studier, selv om hankjønn flest vet like godt som kvinner at håndhygiene er viktig. 

Å vaske hendene grundig med såpe begrenser enkelt og effektivt smitte og spredning av for eksempel forkjølelser, diaré og influensa.

Årsaken til sviktende vask hos mannfolka kan rett og slett bunne i for få skilt.

Det vi menn trenger ser altså ut til å være plakater inne på do, som er enkle å forholde seg til, antyder forskerne.

Økte vaskegleden

I et nytt forsøk med eksponering for flere typer plakater, vasket 86 prosent av mennene seg, opplyses det i en pressemelding.

Samtidig viser en spørreundersøkelse fra de samme forskerne at 75 prosent selv-rapporterer at de vasker hendene.

Amerkanske helsemyndigheter (CDC) oppgir for øvrig at i gjennomsnitt 77 prosent av menn vasker hendene etter dobesøk.

Det forskerne gjorde i forsøket, var å  henge opp plakater ved såpedispenserne med bilder av collegestudenter som står vendt mot et pissoar.

Resultatene antyder at plakatene verken trenger å være genialt formulerte, eller framstå veldig formanende på Tante Sofie-manér.

To typer tekster

Teksten på plakaten lød enten “Fire av fem collegestudenter vasker hendene HVER gang de har vært på do” eller “En av fem collegestudenter vasker hendene HVER gang de har vært på do”.

I tillegg rommet plakaten også en håndvask-guide.

Begge formuleringer fikk flere til å vaske hendene enn kontrollgruppa (70 prosent). Men kvaliteten på håndvasken er mer diskutabel.

Alle som skrudde på vannet fikk registrert vask. I neste runde er det nok grunn til å studere hvor godt hendene faktisk vaskes. Men: litt er vel bedre enn ingenting - som en begynnelse.

252 personer på campus ved et amerikansk universitet ble observert i studien, som er publisert i Human Communication Research. 

Referanse:

Testing the Effects of Social Norms and Behavioral Privacy on Hand Washing: A Field Experiment. Maria Knight Lapinski, Erin K. Maloney, Mary Braz, og Hillary C. Shulman. Human Communication Research doi:10.1111/j.1468-2958.2012.01441.x

Powered by Labrador CMS