Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norges Geotekniske Institutt - les mer.

Forskerne inviterer til byvandring for å fortelle om bygging under bakken.

Så vanskelig er det å bygge under bakken i Oslo

Tror du at det bare er å grave og bygge? Nei, i Oslo er det ikke så enkelt som du tror, i grunnen.

Publisert

Hvorfor er det sprekker ved Trefoldighetskirken? Hva er problemet med vann i tunnelprosjekter? Og hva har alt dette med byggingen av nytt regjeringskvartal å gjøre?

Podcast: Under Oslo

Nå kan du gå på byvandring med podcasten Under Oslo på øret og se og lære mer om noen av utfordringene hovedstaden gir når vi skal bygge under bakken.

Hør hele podcast-serien her.

En halv milliard år

Berggrunnen er dannet for 4–500 millioner år siden og løsmassene av leire er avsatt for over 10.000 år siden.

Når du går over Stortorvet i sentrum av Oslo, tenker du neppe på at her er det vanskelig å bygge. Her går det allerede tunneler for t-bane og jernbane, og her kan det bli flere utbygginger.

Hva kan historien lære oss, og hvilke nye løsninger kan gi økt bærekraft og mer forutsigbar økonomi?

I det toårige forskningsprosjektet Under Oslo i regi av Norges Geotekniske Institutt – NGI – setter forskere og bygg- og anleggsbransjen sammen søkelys på blant annet innovasjon, bærekraft og økonomi knyttet til bygging under bakken.

Bransjefolk lærte mer

Bransjen tok godt imot prosjektet og grepet med å arrangere en byvandring med eksempler på noen av Oslos utfordringer og løsninger under bakken.

– Veldig bra og lærerikt. Selv er jeg geotekniker og lærte mer om blant annet geologi og hvor komplekst det er å bygge i Oslo, sier overingeniør Marte Sundby Nybo i Statens vegvesen.

Senior miljørådgiver Geir-André Thorstensen i Rambøll mener at Under Oslo er spennende fordi forskningsprosjektet setter søkelys på klimagassutslipp i bygg- og anleggsbransjen og løsninger for en mer bærekraftig og sirkulær økonomi:

– Gode løsninger for gjenbruk, ombruk og deponering som er mer bærekraftige enn i dag, kan få bransjen ett steg videre, sier Thorstensen.

Lær av historien

Vil du ta rundturen på egen hånd? Da kan du begi deg ut på byvandring med podcast-episodene Regjeringskvartalet, Stortorvet, Spikersuppa, Nationaltheatret og Nasjonalmuseet på øret.

I podcasten finner du også en kort introduksjon om Under Oslo-prosjektet.

Her er noe av det du får høre mer om:

  • Hvorfor er det sprekker over dør og vinduskarm i sidebyggene til Trefoldighetskirken? Det nye regjeringskvartalet skal bygges på tilsvarende utfordrende grunnforhold. Lær om hvilke løsninger som sikrer lang levetid på bygget.
  • Beveger du deg videre til Spikersuppa, kan du høre om hvordan den såkalte slisseveggmetoden ble brukt for første gang i Norge på 1970-tallet, da det skulle bygges felles togtunnel mellom Vestbanen og Østbanen og ny T-banetunnel mellom Nationaltheatret og ny Stortinget stasjon.
  • Ved Nationaltheatret er temaet kostnadsoverskridelser i prosjekter og hvorvidt de er koblet til grunnforhold og geotekniske faktorer. Hvordan kan den helhetlige prosjektplanleggingen bli bedre?
  • Ved Stortorvet får du høre om byggingen av Stortinget stasjon og hvordan berget måtte tettes. Her blir det forklart at vi har de samme utfordringene med vann i planlagte tunnelprosjekter. Hvordan skal vi sikre eksisterende bebyggelse når vi bygger nytt under bakken?
  • På siste stoppested, det nye Nasjonalmuseet, er temaet bærekraftig miljøpåvirkning av grunnarbeid. I Norge står byggebransjen for om lag 15 prosent av klimagassutslippene. Mye av arbeidet i bygg- og anleggsbransjen for å redusere utslippene er rettet mot bygningene, ikke grunnarbeidene. Med utgangspunkt i det nye Nasjonalmuseet har forskerne brukt livssyklusanalyser og kostnadsberegninger og vurdert miljøpåvirkning fra grunnarbeid. Bør for eksempel spunten bli stående igjen etter tilbakefylling? Og hva har forskerne funnet ut om sammenhengen mellom det å redusere kostnader og miljøvennlige løsninger?

Les mer om prosjektet Under Oslo på NGI sine nettsider.

Powered by Labrador CMS