Arkiv: april 2018

Sand og støv fra veiene ødelegger lufta rundt byene og i områder med stor biltrafikk. I helga er det fortsatt fare for barn og voksne med pustelidelser.

Kommer det en varm sommer etter årets rekordvarme vinter i Arktis, kan issmeltingen slå alle tidligere rekorder.

Mens menn jobber lange dager, drar kvinnene fordeler av høy utdanning når de skal stige i gradene som leder.

Til NTB sier Per Gunnar Dahl, generalsekretær i Actis, at 120 000 nordmenn er spillavhengige. Det er feil, skriver Faktisk.no.

Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse

Alle som selv har født kan fortelle en historie om hvor lenge fødselen deres varte. Men hva sier vitenskapen?

Mytene om nordlyset har hatt et så sterkt feste i folk at til og med forskere har vært usikre på sannhetsverdien i historiene.

OsloMet – storbyuniversitetet

Debattklimaet har blitt tøffere og grensene er flyttet for hvilke ord vi bruker. – Det påvirker menneskene det snakkes om, sier forsker.

Det er verken forspillet, selve akten eller forførende hunndufter som gjør paringen til en nytelse for hannfluene. Det handler mest om å få tømt seg.

En undersjøisk hetebølge i 2016 førte til en katastrofe hvor 30 prosent av korallrevet Great Barrier Reef i Australia døde, bekrefter forskere.

Lege, forsker og tidligere sykehusdirektør Jan Vincents Johannessen mottok onsdag Kreftforeningens hederspris for sin mangeårige innsats på kreftområdet.

NASAs nye TESS-satellitt skal skanne verdensrommet på jakt etter planeter, og kanskje til og med liv? Onsdag ble den omsider skutt opp.

OsloMet – storbyuniversitetet

Mens vi som pasienter tror det finnes en riktig diagnose, er fastlegene opptatt av å finne diagnoser som gir heldige utfall.

– Vi er positive til at NTNU etablerer seg i Oslo. Vi ønsker å få til en arbeidsdeling i sektoren om etter- og videreutdanning, sier dekan Sten Ludvigsen ved Universitetet i Oslo.

En ny medisin ser ut til å ha en liten virkning på sekundær progressiv MS, en form av multippel sklerose som hittil ikke har latt seg behandle.

Chatbots er dataprogrammer som etterligner menneskelig kommunikasjon. Disse robotene kan fungere både som kundebehandlere, psykologer og venner.

Har forskerne funnet havets svar på sommerfugleffekten?

Forfalne bygninger, knust glass og ølbokser. For folk flest er det søppel. For arkeologene er det en fortelling om tida vi lever i.

Halvparten av alle nyfødde står i fare for redusert utvikling av hjernen, og no går ekspertane saman og signerer eit opprop med krav om tiltak.

Kina har i det siste ikkje gitt svar på fleire søknader om visum frå kinesiskprofessor Halvor Eifring ved Universitetet i Oslo.

Julia Kristeva, første mottaker av Holbergprisen, påstås å ha vært hemmelig agent for det bulgarske kommunistregimet. – Overraskende, og trist for henne, sier faglig leder, Ellen Mortensen.

Forbruket falt merkbart bare uker etter at Philadelphia innførte avgifter på leskedrikker.

Nær koralløya Minamitori i Stillehavet skal japanske forskere ha funnet nesten uendelige mengder av metaller som er helt nødvendig for å lage alt fra mobiltelefoner til moderne biler.

De fattigste familiene har ikke råd til å oppsøke sykehus med sine nyfødte barn, før det er for sent. Gratis helsehjelp er løsningen, mener forsker.

Norske statsborgere som blir dømt til flere år i fengsel, skal på et tidspunkt tilbakeføres til det vanlige norske samfunnet igjen.

Et nytt enzym som raskt kan fordøye miljøskadelig plast, er nærmest ved en tilfeldighet oppdaget av en gruppe britiske og amerikanske forskere.

Svart, brunt, blondt, rødt eller kommunegrått? Mange gener spiller på lag for å gi håret ditt den fargen det har.

Ikkje ein gong lut tar knekken på desse hardhausane. Tvert imot ser luten ut til å ha draget på dei.

Forskere bak ny studie slakter tidligere forskning som viste at kognitiv atferdsterapi og fysisk trening kan gjøre ME-rammede bedre.

Pokerspill er først og fremst noe skoleflinke gutter driver med. En intellektuell kampsport, mener landets første pokerdoktor.

– Folk med denne genvarianten spiser mer sukker, men det ser ut til at de tåler det, sier forsker.