Arkiv: februar 2018

Alle de 21 medikamentene mot depresjon hadde større effekt enn placebo i ny forskningsgjennomgang.

Kunstig intelligens (AI) kan utnyttes av hackere, diktatorer og terrorister, advarer forskere ved Oxford og Cambridge.

Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet mener regjeringen somler med en romfartsstrategi. Norge henger etter og er ikke proaktive nok, mener partiene.

Mange fuglevenner liker dompapen. De har trolig merket seg at hunnen kan jage den mer fargerike hannen vekk fra fuglebrettet. Det gjør dompapen annerledes.

Forskere har funnet en sterk sammenheng mellom et høyt alkoholforbruk og tidlig demens.

Kjemperaketten SLS er rundt fem ganger dyrere enn SpaceX Falcon Heavy.

Ved hjelp av en liten brikke i hodet kan hjernen til blinde motta signaler fra et kamera og på den måten skape synsinntrykk.

Hvor mye penger må til for å gjøre deg lykkelig? Svaret varierer fra land til land.

Professor May-Britt Moser og Professor Edvard I. Moser utnevnes til Storkors av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

Studien som skal legges til grunn for beslutningen om Norge skal bli med i Natos missilforsvar er utsatt.

Allerede 20 år før en person får diabetes 2 er det mulig å se risikofaktorene. Det gjør det mulig å forebygge, mener NTNU-professor.

Vanlige blodprøver kan bare gjøres av personer med spesiell utdanning, men hvem som helst kan bruke en enklere teknikk med tørket blod.

Professor i idrettssosiologi mener at den systematiske diskrimineringen av kvinner i spesielt ishockey og hopp nå må forsvinne.

Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt peker på flere problemer med å innføre en foretaksmodell på norske universiter og høyskoler.

En liten bloddråpe kan raskt og enkelt gi svar om borreliose og syv andre flåttbårne sykdommer.

Det koster å delta i OL, men samtidig kan det gjøre godt for den norske selvfølelsen.

Nytt spill lar deg prøve skitne triks – og gjenkjenne dem på nettet.

Forskere har tidligere antatt at overvekt gir dårligere nyrer. Men en ny studie viser at det ikke er så enkelt.

Øystein Rudningen Skjælaaen tror han har norgesrekord i antall timer tilbrakt på pub under doktorgradsarbeidet. Den ferske sosiologiavhandlingen utforsker fellesskapet som oppstår blant dem som bestiller dagens første halvliter i grålysningen.

Derfor er de også bedre bevart og ofte intakte og originale.

Trening og lesing gir synlige endringer i hjernen, viser forskning på nonnehjerner og rotter i luksusbur. Hjernen danner nye hjerneceller og nervebaner. – Det gir håp etter hjerneslag, sier hjerneprofessor.

Høgskolen i Innlandet

Skianleggene er truet av nye fritidsaktiviteter i Norge. Men det er et par ting de kan gjøre for å holde på skikjørerne, ifølge forskere.

Ikke uventet fant forskerne at mangel på språkkunnskaper har konsekvenser for pensjonistenes integrering i Spania. Men gjør det noe?

Nå er det nok elendighets-forskning på barnevernet, mener forsker.

Er det ikke uansett grunnleggende i et moderne samfunn at alle skal behandles likt? spør en leser.

Antall personer som ble smittet av meslinger i Europa steg med 400 prosent i fjor, opplyser Verdens helseorganisasjon.

Norsk talemål er inne i den største og raskaste endringa på eit halvt tusen år.

Et stort eksperiment testet ut tiltak som skulle få elever til å spise sunnere og bevege seg mer. Det hadde ingen virkning.

Forsker har gitt kreftfarlige molekyler en ny arbeidsoppgave. De skal ta knekken på bakteriene som saboterer for tannimplantater.

Romsonden New Horizons har slått en 27 år gammel fotorekord.