–I middelalderen var ikke glassvinduer vanlige i stuer og boliger hos den jevne nordmann, sier konservator Geir Thomas Risåsen ved Norsk Folkemuseum.
Det startet med takvinduer.
At takvinduet kom før glassrutene, vil
kanskje overraske noen.
Samtidig er det logisk.
Fra sjåskinn til vindusruter
Folk bodde i små årestuer som hadde
hull i taket, kalt ljore. Hullet var for å få ut røyken fra bålet, altså åren, midt på gulvet. Ljoren
måtte kunne tettes for eksempel i den kalde vinternatten, når ilden
sluknet.
Det var da de brukte kumagesekk. Eller magesekk fra gris. Det ble kalt sjåskinn når det ble brukt som vindu.
Et hull i taket ga verdifullt lys til
en ellers ganske tett tømmerbygning. Med sjågrinda med sjåskinn påmontert, i stedet for en vanlig trelem, fikk folk lys inn i årestua selv når hullet var tettet.
Sjåskinnet de har på museet Maihaugen på Lillehammer i dag, er laget av garveren Frode Jansson i 2022. Materialet er kumagesekk.
Gudbrandsdølen Dagningen skrev om det
nye sjåskinnet da det ble presentert. Ifølge avisen bemerket publikum at
skinnet ga godt nok lys til å drive håndarbeid i en ellers mørk
tømmerstue.
I tillegg til sjågrinda, var det
glugger i tømmerveggen som kan tettes igjen med en kloss. Der kunne folk regulere trekken når det ble fyrt i åren, eller kikke ut.
Kompliserte verksteder
Glassrutene kom først i kirkene fra 1100-tallet. Vinduene var små til å begynne med. De norske katedralene fikk derimot store blyglassvinduer. De var norskproduserte av egne verksteder.
Katedralene står ved bispesetene, som
var viktige maktsentre i middelalderen. Ved katedralene fantes store, lokale
bygghytter, forteller Risåsen.
Håndverkere av alle slag som skulle til for å sette opp
en katedral, var en del av bygghytta. Glassmakerverkstedet var en liten, men
viktig brikke.
Flere hundre år skulle gå før vinduene
ble å finne i vanlige hjem.
– Den store revolusjonen hos folk
flest kommer fra 1600-tallet og utover, sier Risåsen.
Da skjer det noe viktig med husene.
Annonse
Gardiner og skodder
– Med peisen fra midten av 1600-tallet
endres byggeskikken, sier Risåsen.
Åpningen i taket blir borte og
erstattes av en pipe som fører ut røyken. Vinduet blir et nytt element.
– Til å begynne med var de små, for
glass var dyrt, sier Risåsen.
Folk i byene får skodder foran vinduene for å stenge verden ute når kvelden kommer.
– Fra slutten av 1600-tallet og
framover kommer gardiner. De har en flerdelt funksjon, fortsetter
konservatoren.
– Det var dekorativt, og de lunet mot trekk og kunne trekkes for når kvelden kom. Det var viktig i en
bysetting der husene lå tett, sier Risåsen.
Trekk var fortsatt et problem. Det ble
delvis løst av varevinduene, som kom for fullt til Norge sent på 1800-tallet.
Det er en innvendig vindusramme som gjør et enkeltvindu om til et
dobbeltvindu.
– I nordiske land med en streng vinter
var det viktig, sier Risåsen.
En enklere vindusvask
Slike vinduer gjorde nytten sin frem
til andre halvdel av 1900-tallet. Flere kvinner kom i jobb, og vinduenes ulempe
ble mer tydelig. De var kronglete og tidkrevende å vaske.
Folk ville ha et vindu som både holdt
varmen inne og som var enkelt å gjøre rent. Utviklingen gikk fort.
Annonse
Risåsens foreldre bygde sin første
villa i 1957. Den hadde dobbeltvinduer av det gamle slaget.
Seks år senere bygde de sin neste
villa. Den hadde det som i begynnelsen ble kalt «husmorvinduer» –
toppsvingvinduer som de het noen tiår senere.
Med kun to sider å vaske og muligheten
til å svinge utsiden inn, gikk jobben trolig på halve tiden.
Status
– Vinduer har vært status og luksus –
en måte å vise din sosiale stilling og stand på. Jo større og flere vinduer, jo
bedre, sier Risåsen.
Kongelige og adelige hadde selvsagt
den verdifulle importvaren lenge før andre folk.
For eksempel på Akershus festning,
Bergenhus festning eller Erkebispegården i Trondheim.
– Vinduets utvikling har sammenheng
med byggeskikkens utvikling og den økonomiske utviklingen generelt, sier
Risåsen.
De fineste vinduene på den viktigste
siden av huset
Risåsen hjalp til i restaureringen
av Eidsvollsbygningen, et arbeid som varte fra 2007 til 2015.
Opprinnelig er bygningen oppført på
1770-tallet. Den ble modernisert fra 1800-tallet og fremover. Forretningsmannen
Carsten Anker var eier av bygningen på det tidspunktet. Han begynte å bytte ut smårutene med store, moderne vinduer.
Han
fikk råd til det på hagesiden, men ikke på resten av huset. Glass var for kostbart, forteller Risåsen.
Annonse
Noe av det samme kan du se på hus i
København som ble bygget etter den store bybrannen i 1795.
– Husene som ble gjenreist, har store,
moderne empire-vinduer mot gaten, men de sparer på kruttet mot den andre siden.
Der er det smårutene som holder stand.
God bruktverdi
Glassets høye pris ser de også tegn
til på Maihaugen.
– Glassruter har hatt stor verdi. Også
selv om de ikke var flunka nye, forteller konservator og arkitekt Kjell Marius
Mathisen til forskning.no. Han er avdelingsleder for kulturhistorisk
avdeling i Stiftelsen Lillehammer museum.
Det har tydeligvis hatt sin plass på
bruktmarkedet også. Det vitner huset fra husmannsplassen Ødegårdsstuen i Fåberg om.
– Vi vet at bygningen er bygget i
1861, men vinduene er helt tydelig 1700-talls. De har sannsynligvis fått tak i
noen gamle vinduer fra en storgård – kanskje så mye som 90 år etterpå,
forteller Mathisen.
På storgården Aulestad i Gausdal,
Bjørnstjerne Bjørnsons hjem, har de også gjenbrukt gammelt glass.
Hovedhuset ble rundt år 1814 satt
sammen av to hus fra 1700-tallet, forteller Mathisen. Både tømmer og glass fra
1700-tallet ble brukt på nytt.
Det eldste eksempelet på vindusglass
på Maihaugen finnes på Per Gynt-loftet, bygget omkring 1620.
Glassrutene er små, og innfatningen
var av bly. Loftet er heller unntaket enn regelen, forteller Mathisen.
I boken «Maihaugen – nøkkelen til
friluftsmuseet» fra 2005 skriver forfatterne, blant andre Mathisen, at
vindusglass først ble vanlig på landsbygda i tiden etter at Norge fikk sitt
første glassverk.
Annonse
Det var Hurdals Glassverk, etablert i
1755.
Glassverket på Hurdal produserte det
eksklusive kronglasset. Det var ikke for hvermannsen.
Først 11 år senere ble glass
rimeligere, da Biri Glassverk begynte å produsere såkalt taffelglass.
Mot slutten av 1700-tallet gikk
blyglasset av moten, og vindusrutene blir større. Blyet ble erstattet av
tresprosser.
Glassrutene blir
større
Ett tilfelle er spesielt synlig på
Maihaugen på storgården Bjørnstad. Den lå opprinnelig på Lalm i Vågå, mens hele tunet
nå er samlet på Maihaugen.
– På Bjørnstad bygget de et hus i
1777, og de har mye mindre glassruter enn det de bygde ti år etterpå i 1787.
Det er tydelig at det skjer noe der, sier Mathisen.
Det kan se ut som at tilgangen på
stort og fint glass er blitt bedre på kort tid.
– Hadde du dårligere økonomi, klarte du
deg med mindre vinduer.
Måtte kjøles ned i flere døgn
Kronglasset var for det første av
glass med høy kvalitet. Det ble fremstilt ved å blåse en kule, og denne
glasskulen ble festet til et jernstag og frigjort fra blåsepipa, forklarer
forfatterne i boken.
Det ble en åpning der blåsepipa hadde
vært, og glasskula ble holdt varmt og rotert i høy hastighet. Den smeltede
glasskula ble dermed flat: en stor glasskive.
Glasskiven hang fortsatt på jernstaget
i det den begynte å herde. Når glasset var herdet, ble det delt inn i
passelige, firkantede vindusruter.
Taffelglasset var billigere i
utgangspunktet, gjerne med et grønnskjær.
Hva er de ujevne glassrutene på gamle hus?
Taffelglasset ble laget ved at glassblåseren
laget en stor sylinder.
Bunnen og toppen på sylinderen ble
kappet av, og sylinderen ble åpnet på langs og ble dermed en stor flate i det
den ble strukket ut på en varm steinplate. Steinplaten gjorde at glasset gjerne
fikk ujevnheter.
Etter flere døgns avkjøling kunne
taffelglasset deles inn i ferdige glassruter.
Du har kanskje lagt merke til veldig
ujevne glassruter på gamle hus? Det er kronglass, men en b-vare.
– Der du fester jernstaget, blir det
litt klumpete glass. Det fikk man billigere, og det ga helt fint lys inn – men
du kunne ikke se ut fordi det var så ruklete og klumpete glass i rutene,
forklarer Mathisen.