Dette er en av de nyoppdagede geoglyfene, som er 22 meter bred. Dette tolkes som et veldig pussig motiv: En spekkhogger som holder en kniv.

Her har forskere funnet flere hundre hittil ukjente figurer i ørkenen

Forskere har fått KI-hjelp til å studere satellitt-bilder.

Av en eller annen ukjent grunn lagde de som bodde her svært mange linjer og figurer på bakken.

Digre figurer som bare gir mening når du ser dem fra lufta, pryder Nazca-ørkenen i Peru.

Noen er store, geometriske figurer. Noen er lange linjer eller former. Andre viser dyr, folk eller verktøy. Noen av linjene er opp mot 100 meter lange, og figurene kan være flere titalls meter brede.

De kalles geoglyfer.

Nye gjennomganger av satellittbilder fra Nazca har avdekket massevis av nye figurer, ifølge en ny studie i tidsskriftet PNAS.

Forskerne har tatt i bruk KI-modeller for å hjelpe dem til å avdekke hittil ukjente figurer. Disse figurene kan være svært gamle og delvis utviskede. Det gjør dem vanskelige å oppdage.

I løpet av det siste århundret har mange arkeologer lett etter figurer ved Nazca. Forskerne selv påpeker at det tok hundre år å avdekke 400 figurer, og nå mener de å ha funnet rundt 300 til.

Et lite utvalg av mange av de nye tegningene som er avdekket. Her er det tegnet inn linjer for å gjøre det tydelig. En hvit linje tilsvarer 5 meter.

Trente kunstig intelligens

Det er ikke modellen som har avdekket dette alene, men den har vært til hjelp for forskerne. De kaller det for KI-assisterte oppdagelser.

KI-modellen de har brukt er trent til å se etter slike linjer og figurer. Treningsgrunnlaget er alle de andre figurene som er avdekket her.

De største utfordringene for modellen var lite treningsgrunnlag og dårlig kontrast på bildene den ble trent med. Forskerne bygget opp modellen for å lage en sannsynlighetsberegning innenfor bokser på fem ganger fem meter. Dermed kunne modellen gjette på om det var en geoglyf eller ikke på bildene.

Etter flere runder med filtrering kunne arkeologer vurdere om modellene faktisk hadde funnet noe.

Så kunne forskerne dra ut og undersøke de faktiske stedene i Nazca-ørkenen. Dette tok nesten 1.500 arbeidstimer og resulterte i oppdagelsen av over 300 figurer som de beskriver i den nye studien.

Foreløpig er det ikke alltid KI-modeller fungerer så godt til arkeologisk arbeid fordi treningsmaterialet kan være veldig mangelfullt og nedslitt. Et eksempel på dette er et prosjekt der forskere har undersøkt de helt spesielle veggteppene fra Osebergskipet

Men hva er det forskerne og KI-en nå har funnet i den peruanske ørkenen?

Hoder og dyr

De har avdekket massevis av figurer, mange mellom 10 og 20 meter brede. Noen er mye større.

Mange beskriver forskerne som «menneskelige motiver», altså ting som har med mennesker og gjøre.

Dette er ofte husdyr og svevende menneskehoder. Disse motivene er vanligvis relativt nærme stier som krysser platået.

Det er også mange geoglyfer som viser ville dyr som aper, rever, edderkopper og hvaler.

En diger apekatt sett fra lufta. Dette er en av de godt kjente Nazca-figurene.

Forskerne aner ikke hvorfor folk lagde disse figurene, men det finnes noen teorier. Kanskje har de noe med nattehimmelen å gjøre eller en form for kalender eller kanskje de henger sammen med jordbruk i området.

Flere tror at Nazca er et spesielt hellig område og at de store figurene henger sammen med denne hellige statusen. De første figurene er sannsynligvis over 2000 år gamle og de ble laget i mange hundre år. De nyeste er sannsynligvis fra 1400-tallet, ifølge forskerne.

Masatoi Sakai m.fl:  AI-accelerated Nazca survey nearly doubles the number of known figurative geoglyphs and sheds light on their purpose, PNAS, 2024

Opptatt av arkeologi og historie?

Se inn i fortiden og få samtidig siste nytt fra forskning.no om historie, språk, kunst, musikk og religion.

Meld meg på nyhetsbrev