Inkabarn ble fetet opp før ofring

Barn ned til seks års alder ble fetet opp før de ble ofret til inka-indianernes guder, viser nylig utførte håranalyser.

Noen forbinder kanskje inka-indianerne med sjamanisme, tro, visdom, respekt og åndelighet.

Inka-kulturen hadde et par andre sider også. Blant annet menneskeofringer - for ikke å snakke om barneofringer.

En gruppe arkeologer har nå analysert seg fram til opplysninger som setter denne tradisjonen i et om mulig enda mer groteskt lys: Inkaene fetet opp barna før de slaktet dem.

For at gudene skulle få enda mer valuta for pengene, får vi tro.

500 år gamle barnelik

Arkeologen Andrew Wilson ved University of Bradford og hans medarbeidere analyserte håret til fire 500 år gamle barnelik som er blitt mumifisert av kulden nær toppen av vulkanen Llullailiaco, 6739 meter over havet, melder LiveScience.

Barna ble ofret, formodentlig av presteskapet, før kulden bevarte dem i mumifisert tilstand.

Forskerne analyserte radioaktive isotoper i barnas hår, og fant at inntil et år før døden inntraff, levde de på vanlig hverdagskost, typisk for tidens fattige bønder: stort sett poteter og andre lett tilgjengelig grønnsaker.

Presteskapet plukket altså sine ofre blant de ubemidlede klasser.

Hevet status

Ett år før døden, viser isotopene av kostholdet endret seg radikalt, det dukker opp rester av næringsrik “overklassemat” som mais og lamakjøtt. Dette kan tyde på at nedtellingen mot døden hadde begynt:

- Vurdert ut fra den brå overgangen i kosthold, måten barnas hår var klippet - tilsynelatende på rituelt vis, tror vi det ble iscenesatt en serie hendelser med den hensikt å heve barnas status, sier Wilson til nettstedet LiveScience.

Man kan jo ikke servere hva som helst til guder.

Frosset og kvalt

Hvordan selve ofringen ble utført, er fremdeles uklart. Barna ble ledet til et hellig sted fjellene, antagelig cirka fire måneder før avlivning. I følge håranalysene ble barna fødd maisøl og cokablader denne siste tiden.

Det virker som om tre av de undersøkte barna rett og slett døde av å bli utsatt for frost og kulde der oppe i isødet - men den fjerde, en sju år gammel gutt ser ut til å ha blitt kvalt ved at noen pakket ham inn i tepper - så hardt av ribbeina brakk og hofta ble dratt ut av ledd.

Refaranse:

PNAS , Proceedings of the National Academy of Sciences, 1. oktober 2007.