Gåtefull ruin var solobservatorium

Endelig tror arkeologene de vet hva de hemmelighetsfulle Chankillo-ruinene i Peru en gang var. Her ser du det amerikanske kontinentets eldste solstyrte kalender.

"Chankillo-ruinene i Peru har vært kjent i over hundre år. Men hva er de?"

På en fjelltopp 40 mil nord for Lima ligger et eldgammelt borgaktig byggverk midt oppå en knaus. Litt lenger øst strutter ei rett rekke av 13 tårn langs kammen av en bakke.

Det 2300 år gamle anlegget er helt tydelig konstruert med den største hensikt.

Men hvilken?

"Hvert av de 13 tårnene er godt bevart og har en trap til toppen."

Arkeologene har klødd seg i hodet over de merkelige Chankillo-ruinene i over hundre år. Plasseringa på knausen kunne kanskje tyde på at det var en festning. Men hvorfor bygge en borg med massevis av innganger og null vannkilder?

Kunne det i stedet være et tempel? En slags lukket skanse? En arena for rituelle slåsskamper? Spekulasjonene har florert vilt. Helt til nå.

Da arkeologen Iván Ghezzi fra Pontificia Universidad Católica del Peru og arkeo-astronomen Clive Ruggles fra University of Leichester fikk tatt en real titt på saken, falt brikkene etter hvert på plass.

Ruinene må rett og slett være et slags solobservatorium - det aller eldste av sitt slag på det amerikanske kontinentet, skriver Science.

Solskala

Det var oppdagelsen av to utsiktspunkter som satte forskerne på sporet, skriver Science. Fra disse stedene tegner bakketoppen med de 13 tårnene seg mot himmelen, akkurat i det området hvor sola står opp om morgenen og synker om kvelden.

"De 13 tårnene virker som en skala mot himmelen."

Men sola flytter seg litt i løpet av året, og dermed fungerer de regelmessige humpene som en presis måleskala som viser tida på året.

- Hvis du for eksempel står på det vestre utkikkspunktet ville du se sola stå opp om morgenen. Men hvor den dukker opp på rekka av tårn er avhengig av tidspunktet på året, sier Ruggles til BBC News.

"Står man på den vestre utkikksposten ved vintersolverv, kan man se sola stå opp til venstre for tårnet lengst til venstre i rekka."

- Så ved sommersolverv, som er i desember i Peru, vil du se sola rett til høyre for tårnet lengst til høyre i rekka. Ved vintersolverv i juni vil sola stå opp til venstre for tårnet lengst til venstre. Innimellom vandrer sola opp og ned langs horisonten.

Plantekalender

Det er ingen tvil om at solobservasjon må være i hvert fall én av hensiktene med det eldgamle byggverket, mener flere forskere i følge Science.

De det finnes også en hypotese om hvorfor folkene som levde den gangen gadd å bruke så mye krefter på å bygge den digre solkalenderen.

I de knusktørre områdene langs den peruanske kysten er det veldig viktig å så planter på riktig tidspunkt på året. Og dette tidspunktet kunne man altså få temmelig nøyaktig fra solobservatoriet på bakketoppen.

Smart, hva?

I. Ghezzi & C. Ruggles, Chankillo: A 2300-Year-Old Solar Observatory in Coastal Peru, Science, vol. 315, 2. mars 2007, s. 1239-1243.

BBC News: Towers point to ancient Sun cult