Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Slår du opp den romerske gudinnen Kybele på Wikipedia, kan du lese at gudinnen opprinnelig stammet fra Frygia i Anatolia, og at hun der var en fruktbarhetsgudinne.
Det er ikke helt riktig.
Nyere forskning viser at Kybele – «Gudenes mor» – først og fremst var en maktgudinne i sitt hjemland. Kybele utviklet seg til hovedsakelig å være en fruktbarhetsgudinne først da hun ble eksportert fra sitt hjemland.
En ny ph.d.-avhandling fra Aarhus universitet viser, på bakgrunn av en undersøkelse av relieffer, innskrifter, mynter og statuetter fra det sjette til det fjerde århundre f.Kr. at Kybele fortsatte med å være en maktgudinne i stil med den greske Zevs, også etter at hun forlot Frygia.
Kvinnen bak avhandlingen heter Birgitte Bøgh og er post.doc. ved Avdeling for Religionsvitenskap på Det Teologisk Fakultet.
– I min fortolkning har det vist seg at hun fortsatt primært var en maktgudinne da hun kom til det vestlige svartehavsområdet. Det er først i den senere romerske tiden, etter år null, at hun får status som fruktbarhetsgudinne, sier Bøgh.
Avbildet med maktens kjennetegn
Forskeren har blant annet fortolket hvordan Kybeles såkalte attributter utvikler seg i den tusenvis av år lange perioden.
Gudinnen blir ofte, og til og med i stigende grad, avbildet med et septer, noe som er et symbol på makt.
Bøghs undersøkelse viser videre at en av gudinnens andre store roller var å være en beskyttergud.
Kybele får nemlig en murkrone på hodet i det 4. århundre f.Kr. Det vil si en krone som er formet som en bymur.
– Beskytterfunksjonen gjelder både dem som hadde en offentlig rolle og styrte byen, men også de enkelte individene som levde i byen, sier forskeren.
Utbredelse skjedde uten konflikt
Religionsforskeren har dessuten funnet at utbredelsen av Kybele-kulten ikke skapte konflikter mellom de mange folkeslagene som tok gudinnen til seg i det vestlige middelhavsområdet.
Den frygiske gudinnen kom først til det thrakiske området med grekerne. Området ble senere okkupert av romerne, som tok Kybele til seg.
– Vi har med fire forskjellige folkeslag å gjøre, og derfor kunne man vel forvente at det ville oppstå konflikter fordi religion kan brukes som et symbol på det fremmede – som i dag, hvor islam og kristendom fungerer som to motpoler her i Danmark, sier Bøgh.
Vanlig å ta andre guder til seg
Annonse
Men slik var det ikke med Kybele: Så snart grekerne og thrakerne begynte å bo sammen, tok thrakerne Kybele til seg helt fredelig. Man kan blant annet se på innskrifter over betydningsfulle prester i Kybele-kultens tempel at greske og thrakiske prester opptrådte side om side i den øverste delen av kultens hierarki.
Bøgh sier at religionen i dette tilfellet derfor snarere var samlende faktor, enn noe som skapte konflikter.
Hun forklarer det med at religionen den gang – i motsetning til i dag – gjennomsyret alle områder i samfunnet, og at det var svært vanlig å adoptere hverandres guder.