En undersøkelse fra 2011 viste at menneskene knuste hodeskallene fra likene og brukte dem som skåler og kopper. (Foto: Kevin Webb, NHM Image Resources / The Trustees of the Natural History Museum, London)

Forfedrene våre var kannibaler

Levninger fra et arkeologisk område i England bekrefter at mennesker ble slaktet, kuttet opp og spist for nærmere 15 000 år siden.

– Vi har funnet bevis på at de fikk huden avrevet, ble tygd på og at beina deres ble knust, sier forskningsleder Silvia Bello fra Naturhistorisk museum i London.

41 beindeler fra levninger i det arkeologiske området Goughs hule i Somerset i England ble utgravd i 1992. Deretter ble det gjort analyser av beina i 2011, og nå har forskere gjort nye undersøkelser.

Fant bitemerker på bein

Når levninger fra mennesker og dyr ligger sammen på denne måten, tyder det på at det har vært matauk, sier zoolog Torfinn Ørmen ved Høyskolen i Oslo og Akershus. (Foto: Universitetet i Oslo)

Undersøkelsene fra 2011 indikerte at forfedrene våre hadde spist hverandre, men først nå har forskerne fått bekreftet dette etter å ha funnet tannmerker på beinene til levningene. Beinrestene lå sammen med deler fra dyr.

– Når levninger fra mennesker og dyr ligger sammen på denne måten, tyder det på at det har vært matauk, sier zoolog Torfinn Ørmen ved Høyskolen i Oslo og Akershus til NRK.

Det var trolig ikke sult som gjorde at steinaldermenneskene spiste menneskekjøtt.​ Antropologiske undersøkelser viser at de gjorde det som et ritual. Hvis de spiste likene til fiendene sine, ville de få egenskapene til disse personene, for eksempel mot og tapperhet.

Flere som levde i steinalderen, spiste likene av fiendene sine som et ritual for å tilegne seg deres egenskaper. (Foto: Derek Adams, The Trustees of the Natural History Museum, London)

– Det finnes få graver fra steinalderen, og det kan bevise at folk spiste de døde, sier Ørmen.

Brukte hodeskaller som middagstallerken

Tidligere har forskerne også funnet ut at steinalderfolket knuste hodeskallene fra likene og brukte dem som skåler og kopper. De skarpe kantene ble pusset slik at de kunne spise og drikke av dem.

– Slik vi ser det, ble ikke menneskedelene ansett for å være dyrebare gjenstander. De ble brukt én gang og så kastet, sier en av forskerne i studien, Simon Parfitt fra universitetet i London.

I Skandinavia eller Norge finnes det ikke slike funn, derimot er det gjort skjelettfunn som viser rituell behandling av menneskekropper.

De skarpe kantene på hodeskallen ble pusset og slipt slik at menneskene kunne spise og drikke fra den. (Foto: Derek Adams, The Trustees of the Natural History Museum, London)

– Det mest spektakulære fra den siste tiden er funn ved Motala Ström i Sverige. Her har man funnet rester av hodeskaller som har vært festet på staker, og som sannsynligvis ble brukt i ritualer, sier arkeolog Ingrid Fuglestvedt ved Universitetet i Oslo til NRK.

– Vi har gener fra kannibaler

Zoolog Torfinn Ørmen forteller at det er hele 800 000 år siden mennesker begynte å spise mennesker.

– Både neandertalere og nomo sapiens har spist folk. Noen steder har det handlet om ritualer, andre steder om sult. Vi kan faktisk gå så langt som å si at forfedrene våre var kannibaler, fordi vi har gener fra dem, sier Ørmen.