I huleste?! Ansikter!

Jakt på fossiler av gigantiske rotter førte i stedet til kunstfunn.

Hverdagen har vært oppkvikkende for arkeologer og paleontologer som den senere tid har bedrevet jakt på fossiler av rotter i hulen Lene Hara i Øst-Timor.

Rottefossiler har de ikke sett mye til, men desto mer av gamle ansikter, hakket og risset inn i kalkstenveggene. [gallery:1]

Dette er intet bortgjemt sted. Det er ofte besøkt av forskere og eksperter, men ansiktene har vært en godt bevart hemmelighet.

- Jeg kikket opp, og rettet hodelykten mot en kollega som satt på et utspring på veggen. Bak ham så jeg noe som minnet om et forvitret innriss.

Det sier forsker Ken Aplin om den dagen da ansiktene ble oppdaget, tilbake i 2009.

Hulebesøk siden 1960-tallet

Forskerne fant etter hvert flere ansikter, som viser seg å være fra slutten av tidsepoken pleistocen. Altså er de 10-12 000 år gamle.

Denne typen huletegninger kalles petroglyfer, i praksis helleristninger på norsk.

Arkeologer og eksperter på stenkunst har besøkt hulen siden 1960-tallet for å finne og studere andre avbildninger av båter, dyr, menneskefigurer og andre ymse dekoreringer.

Noen av de eldste kunstverkene i hulen antas å være 30 000 år gamle.

Men inntil nå har forskerne aldri sett ansikter på veggene, og heller ikke andre steder på Timor, øya som er delt mellom Indonesia og Øst-Timor.

Forstå fortidas kunst

Det finnes riktignok ganske forseggjorte ansikter i andre steder regionen;  i Australia og på øyer i Stillehavet:

De nyoppdagende eksemplarene er likevel de eneste kjente i området datert til pleistocen.

- Å registrere og datere stenkunst på Timor bør prioriteres i framtidige forskningsarbeider.

- Det vil være viktig for å kunne forstå kulturen og utviklingen av fortidas kunst, sier professor Sue O’Connor ved Australian National University, i en pressemelding fra CSIRO.

Faces of the ancestors revealed: discovery and dating of a Pleistocene-age petroglyph in Lene Hara Cave, East Timor. Sue O’Connor, Ken Aplin, Emma St Pierre and Yue-xing Feng. Volume: 84 Number: 325 Page: 649–665, 2010. Antiquity. Sammendrag her.