Her bodde Ötzi

Nå vet forskerne hvilke landsby den 5 300 år gamle ismumien Ötzi trådte sine barnesko, og hvor han vandret rundt som voksen.

En gang på 1980-tallet snakket vi ungdommene med skrekkblandet fascinasjon om at politiet kunne snuse opp eldgamle hasjsynder ved å analysere noen hårstrå. Vi skulle bare visst hvor mye informasjon dagens forskere har tynt ut av det innskrumpede liket til ismannen Ötzi, siden det ble oppdaget 1991.

Tyroler

Den aller ferskeste Ötziforskningen kan fortelle at mannen vokste opp i Sør-Tyrol i Italia, nærmere bestemt i landsbyen Feldthurns, melder Science.

Senere flyttet han opp i fjellene i nedre Vinschgau, og til slutt trasket han altså opp i Ötzdalen, hvor han møtte sin noe ublide skjebne.

Ötzi var ikke akkurat noen globetrotter, og ser ut til å ha holdt seg til noen få av dalene sørøst for stedet han ble funnet. Mye tyder på at han tilbrakte alle sine 46 leveår innenfor en radius på bare seks mil.

Og hvordan vet man så dette?

Mange av mineralene man får i seg igjennom maten brukes til å bygge opp kroppen. Men de ulike delene av skrotten lages på forskjellig tid. Tennene bygges for eksempel i barndommen, mens en del av knoklene skjøtes på med jevne mellomrom gjennom hele livet.

Nå har østerrikske, amerikanske og sveitsiske forskere kikket på isotoper fra både tennene og lårbeinet til Ötzi, og sammenlignet dem med prøver av jord og vann fra en hel rekke steder i Alpene.

Du er hva du spiser

Sammensetningen av molekyler i jord og vann er forskjellig alt ettersom hvor langt man er fra havet, og hvor høyt opp i fjellene man er. Dessuten er geologien i alpene temmelig variert, og ulike daler og fjell har sine spesielle trekk.

Plantene som vokser i et område gjenspeiler mineralene i jorda, og maten bronsealdermannen spiste overførte altså denne informasjonen til bein og tenner. Isotopene fra tanngarden, som ble bygd mens Ötzi var mellom tre og fem år gammel, peker mot Eisackdalen.

Nær landsbyen Feldthurns har arkeologene tidligere funnet en steinstøtte fra bronsealderen, og de mener dette kan være stedet ismannen vokste opp.

Hvis variasjonen i jordsmonnet er den samme i dag som den var for 5 000 år siden, da. Og det er det i bunn og grunn ingen som vet helt sikkert. Men bosted eller ikke bosted, forskerne vet likevel temmelig mye mer om det gamle liket.

Slåsskamper og kobbersmelting

Pilspissen i ryggen forteller at mannen ble drept av andre mennesker, antagelig som en brutal avslutning på et skikkelig slagsmål, skriver BBC. Men Ötzi bet også fra seg. Forskjellige blodspor på kniven, øksa og jakka vitner om at flere motstandere fikk bank. Blåmerkene på kroppen tyder på real nevekamp.

Mageinnholdet forteller at bronsealdermannen hadde spist noe hjortekjøtt like før slåsskampen begynte.

Kobber og arsenikk i noen hårstrå vitner om at Ötzi antageligvis drev med kobbersmelting mens han levde. Hvorvidt han også var henfallen til røyking av narkotiske grønnsaker, står det imidlertid ingen ting om.

Wolfgang Müller, Henry Fricke, Alex N. Halliday, Malcolm T. McCulloch, and Jo-Anne Wartho Science 2003 302: 862-866.

Science