Hva skjedde da arkeologene fant det som kan ha vært kongens brygge fra middelalderen i Oslo sentrum?
Arkeologene måtte destruere nesten hele «Kongsbrygga» like etter at de hadde gravd den fram. – En fortvilende situasjon
Rester av et kraftig bryggefundament ble nylig funnet under utgravinger i Bjørvika. Muligens er det snakk om kongens brygge. Men ikke før var brygga funnet, så var den forsvunnet.
– Nå har vi kommet fram til det mest interessante
området i hele utgravingen vår og det funnet som vi har sett mest fram til,
sier Håvard Hegdal fra Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) i en video om funnet.
– Og det er det som de kalte for Kongsbrygga.
Arkeolog Hegdal er prosjektleder for en av de siste
utgravingene i Bjørvika, i det som en gang var en helt sentral del av
Middelalder-Oslo – nemlig havna.
De første delene av
brygga ble funnet under utgravinger på 1990-tallet.
Boreprøver fra før dagens utgraving indikerte at de kunne finne en liten rest
av dette bryggefundamentet også nå.
Men de fant ikke en
liten rest – de fant åtte meter med intakt bryggefundament.
– Det er helt sykt, sier Hegdal i videoen.
– Det er sinnssyke dimensjoner på tømmeret her. Stokkene er dobbelt så tjukke som noen vi har funnet før.
Rett ut fra Kongsgården
Brygga har gått i
en rett linje fra det som var Kongsgården i Oslo på 1100- og 1200-tallet og ut
i vannet. Det er delvis derfor arkeologene tenker at det kan være snakk om
kongens brygge.
Brygga lå dessuten
langt under et tydelig lag med blå leire som stammer fra et ras som har gått
oppe langs Alnaelva. Dette raset er datert til slutten av 1300-tallet eller
begynnelsen av 1400-tallet, og brygga må altså ha blitt bygget lenge før det.
Men denne gangen har arkeologene tenkt å være helt sikre.
Skiver av treet har blitt skåret ut og sendt til dendrokronologisk undersøkelse.
– Da får vi vite hvilken konge det er som har bygget dette. Det skal bli ganske interessant, sier Hegdal.
Hit kom de, fra hele verden
Middelalder-Oslo på
denne tida hadde flere brygger som ga tilgang til vannet. Flere av veiene ned til sjøen – både
Klemensallmenningen og Bispeallmenningen – endte i brygger.
Hit kom båter fra
hele verden inn til havnebyen Oslo. De ble møtt av et yrende liv på bryggene, som
var overbygd med sjøboder, lagerhus, møtesteder og vertshus.
Mer enn 40 båter fra middelalder til 1700-tall har i løpet av de siste årene blitt gravd ut her nede i Bjørvika. Stort
sett er det mellomstore båter på ti-tolv meter og noen mindre på seks-sju meter. Men
det har også blitt funnet ganske store ankere, av typen som tilhører langt
større skip.
Helt på tampen av utgravingen, før påske, fant arkeologene fra NIKU det de tror kan være to fortøyningskister. Til fortøyning av de riktig store båtene.
De ble funnet et stykke lenger ut i vannet enn Kongsbrygga.
Samlingen av stokker og steiner til høyre på dette bildet var den første de fant.
Noen dager senere, da de virkelig trodde at nå var det bare leire igjen, fant de en til.
Masse blåskjell rundt stokkene viser at her ute var det friskt og fint havvann.
Store stokker
kan ikke bevares
Et par dager etter funnet av Kongsbrygga er den allerede
fjernet.
På Facebook-sida
til NIKU spør folk om hvordan de kan få sett den. Prosjektleder Hegdal rister
på hodet – bryggefundamentet skal destrueres.
Først har det selvsagt blitt dokumentert, en 3D-modell er allerede å finne på nettet, biter av
treet er sendt til datering.
Annonse
Men de store
stokkene er for store. Det er ikke noe sted å gjøre av dem, det er ikke penger
til å ta vare på dem.
– Sånt treverk må oppbevares i fuktig vannbad. Å
konservere en sånn stokk koster mye, forklarer Hegdal til forskning.no.
Dessuten må han
skynde seg.
– Vi tar prøver av alt tømmer, men så må det vekk, så vi ikke forsinker byggeprosessen.
– Er ikke det litt dumt? Å finne en stor og
velbevart bit av en kongsbrygge, og så bare kvitte seg med den?
– Det er dumt, sier Hegdal.
– Vi har gravd frem uendelig mye fint her, ikke
bare Kongsbrygga, men også masse flotte gjenstander. Vi skulle hatt et eget
middelaldermuseum for å vise fram dette, mener han.
Et
hjørne inn, et annet hjørne ut
I
utgangspunktet skal alle store trekonstruksjoner arkeologene finner, kastes,
forteller Hegdal noen uker senere på telefon.
Hele
brygga skulle på søppelhaugen, som så mange andre flotte trekonstruksjoner fra
middelalderen som arkeologene har gravd frem de siste årene.
Men
de klarte ikke å hive hele brygga.
–
Vi måtte hestehandle litt med Kulturhistorisk museum, forteller Hegdal.
Annonse
Et
hjørne av det ene bolverket, de firkantede kassene som utgjør fundamentet, ble
kappet av, heist ut og lagt i vannbad.
Et
hjørne av et bolverk fra 1400-tallet måtte kastes, slik at dette nye hjørnet
kunne ivaretas.
– Dette er helt klart mye mer verdifullt,
så det var en grei avveining, det, sier Hegdal.
–Det
er en liten del av høymiddelalderens kaianlegg som er bevart, med flere veldig
interessante konstruksjonsdetaljer.
Bryggen i Oslo?
Oslo burde hatt noe à la Bryggen i Bergen,
mener Hegdal. Det var snakk om et middelaldermuseum i det gamle
lokomotivverkstedet i Middelalderparken, forteller arkeologen. Dette var på den
tiden da man diskuterte mulig flytting av vikingskipene, på begynnelsen av
2010-tallet.
Den historien
kjenner vi – samlingene var for sårbare til å kunne flyttes. I
stedet skal skipene omsider, etter mange år med kamp og omkamp, få et nytt hjem i en
museumsfløy som bygges rundt Vikingskiphuset hvor de står i dag.
I mellomtiden har
det foregått omfattende utgravinger i Oslo. Kanskje de mest omfattende i nyere
tid, ifølge Venstre-politiker og tidligere justisminister Odd Einar Dørum. Han
er styreleder i foreningen Middelalder-Oslo.
Det har skjedd mye
bra, understreker Dørum, som at utgravingene har funnet sted.
Men så svikter det
i siste ledd, mener den erfarne politikeren. For hvor blir det av alt arkeologene finner? Er det for stort og
komplisert å bevare, som Kongsbrygga, så destrueres det. Det som bevares, havner
på et magasin på Økern.
Her, i et stort
vannbad, ligger blant annet en bit av en Oslo-gate i tre fra Middelalderen. Det er Bispeallmenningen, som også skulle kastes. En politisk aksjon satte en stopper
for det.
Stokkene som utgjorde Bispeallmenningen, ble gravd ut i 2018. De er datert til 1200- eller 1300-tallet.
Stokkene var underlaget, på toppen ble det lagt kvist og never for å unngå altfor sølete gater.
Planen var at hele dette funnet skulle destrueres. Men en politisk aksjon sørget for at 12 stokker ble bevart i vannkar i magasinet til Kulturhistorisk museum.
Tre meter
middelaldergate
Annonse
Det var i 2018 at
arkeologer fant 37 meter av det som var Oslos hovedferdselsåre for 800 år siden,
Bispeallmenningen, skriver NRK.
Utgravingene fant sted
i forbindelse med utbygging av Follobanen. Planen var at de gamle trestokkene
skulle destrueres etter prøvetaking, men Fortidsminneforeningen, Byantikvaren
og etter hvert også en hel haug politikere kom på banen og mente det var
uholdbart.
Rundt tre meter av
gatedekket, i alt 12 stokker, ble til slutt bevart. Kostnadene for å konservere
dem var i 2018 på anslagsvis 4,2 millioner kroner, opplyser Isa Trøim, seksjonssjef for
arkeologi hos Riksantikvaren. Ifølge Trøim pågår det «flere initiativer for å
finne løsninger for stokkene».
– Det var et spontant opprør, sier Odd Einar Dørum, som selv
var med på det han kaller en redningsaksjon.
– Mange nok i det politiske liv våknet samtidig,
noe som til slutt førte til at en minister tok initiativ til at en del av
trematerialet ble tatt vare på.
Omfattende
utgravinger søker kulturpolitikk
Trestokkene i
Bispeallmenningen – noen av dem, i hvert fall – ble altså reddet fra destruering.
Men hvor lenge blir de liggende i vannbad på et lager i utkanten av Oslo?
– Vi står overfor en fortvilende situasjon, mener Dørum.
– Det er ikke lagringsplass, og det er ikke
utstillingsplass.
Dørum og foreningen Middelalder-Oslo
drømmer også om et Middelaldermuseum. For eksempel i lokomotivverkstedet. Men
det er noen kulturpolitiske hull her, mener Dørum.
Utbyggerne sørger
for utgravinger. Arkeologene finner masse flotte gjenstander og samler ny
kunnskap om Oslos historie. Så skjer det ikke mer.
– Arkeologenes innsats avdekker mer enn det er
politisk innsats til å gjøre noe med, sier Dørum.
– Vikingskipene er vidunderlige, men middelalderen
får ikke den oppmerksomheten den burde ha. Man har ikke skjønt nok av dens
betydning for norsk historie, den kunnskapen vi har i lover og rettskilder,
hvor rik kontakten var mellom Norges middelalderbyer og omverdenen.
Annonse
Kongsbrygga, da.
Burde den ha blitt bevart i sin helhet?
– Det er flott at arkeologene klarte å få bevart noe av
den. Men jeg syns jo det er bekymringsverdig og leit at størsteparten av den destrueres. Den forteller veldig direkte at det eldste Oslo var en havneby.
Skal den fysiske kulturarven kastes fordi vi mangler lagringsplass og nok
utstillingsplass, er det holdbart? spør han.
– Hvordan vil ettertiden se på oss fordi vi ikke
hadde bedre muligheter enn det som er mulig nå?
Ganske mye blir kassert
NIKUs jobb er å utføre de arkeologiske undersøkelsene.
Det som blir funnet og som skal bevares, blir så sendt til Kulturhistorisk museum
(KHM). Arkeolog Jan Bill er prosjektansvarlig for KHMs undersøkelser av skip i utgravingen
der Kongsbrygga ble funnet.
– Vi bevarer ikke alt som blir funnet fordi det
rett og slett ikke er alt som har så stor formidlingsmessig verdi at vi kan
bevare det uten at det foreligger konkrete planer om å formidle det, sier Bill.
– Det er den som bygger som skal betale utgiften
for det her, og det er ikke alt som kan rettferdiggjøres å spare. Vår oppgave
er å sikre kunnskapspotensialet i de arkeologiske funnene.
Det betyr for eksempel at dersom noe skal destrueres, så
skal det først dokumenteres. Det tas bilder og video, det lages 3D-modeller, og
det tas ut prøvemateriale. Dokumentasjonen skal sikre at det som er funnet, kan forskes
på i fremtiden, selv om selve gjenstanden har havnet på søppelhaugen.
Store tregjenstander er særlig vanskelige og kostbare å
bevare.
– Bare se hvor mye vi investerer i Vikingskipene
for å sikre dem for framtiden, sier Bill.
– Da er det faktisk slik i dag at ganske mye blir
kassert fordi man vurderer at formidlingsverdien ikke rettferdiggjør at man
betaler det som må til for å beholde noe i samlingen i all fremtid.
Riktig å kaste Kongsbrygga
Bill mener at det er riktig vurdering å kaste mesteparten av Kongsbrygga. Det er jo til og med blitt gjort en gang før, påpeker han, den gangen på 90-tallet
da man fant de første restene.
– Jeg er litt i overkant glad i tre og har ikke
vanskelig for å synes at dette er spennende, sier arkeologen.
– Men ut ifra et vitenskapelig synspunkt vil jeg
tenke at her er det konstruksjoner av tømmerstokker, de er laftet sammen, det
er ikke så veldig komplekse konstruksjoner. Jeg vet at med den dokumentasjonen
og de prøver som blir tatt, så er kunnskapspotensialet sikret. Vi mister ikke
noe i den sammenhengen, forsikrer han.
Bortsett fra den fysiske muligheten til faktisk å se og
oppleve det, da.
– Men hvor mange mennesker skal vi regne med at har
lyst til å komme og se på dette bolverket? Og er det nok til å begrunne de
investeringene man må foreta i bevaring, magasinering og utstilling?
Bill mener veien fra utgraving til utstilling er ganske kort
i Norge og at Oslo har flere gode museer som viser frem byen og middelalderen,
for eksempel Bymuseet og Kulturhistorisk museum.
– Jeg kunne saktens forestille meg et fint
middelaldermuseum i Middelalderparken, det ville løftet hele området. Det er
ikke vanskelig å si ja takk til noe, det er vanskeligere å si hva vi ikke skal
bruke penger på. Hvis jeg må velge mellom et middelaldermuseum og å bruke
penger på et vikingtidsmuseum, så velger jeg Vikingtidsmuseet. Ikke noe vondt
om norsk middelalder, men Norge var mye mindre sentralt da, i et internasjonalt
perspektiv.
Bonusrunde fra 1100-tallet
Utgravingen i Bjørvika ble ferdig rett før påske.
Da den første fortøyningskista dukket opp, trodde arkeologene egentlig
at de var så godt som ferdige.
– Det var en sinnssyk bonusrunde på utgravingen,
sier Hegdal fra NIKU.
– Det er helt annerledes enn noe vi har sett før.
Noen dager senere dukket det opp enda en fortøyningskiste, ni meter unna den første. Kanskje var de en gang forbundet med en brygge over vannet?
– Det er en fantastisk avslutning på utgravingen, helt enestående å finne noe sånt som dette og totalt uventa fra det vi starta med, sier Hegdal entusiastisk i enda en video fra utgravingen.
– Nå skal hver bidige bit dateres!
Fortøyningskistene
lå dypt nede under raslaget fra slutten av 1300-tallet og var helt klart mye
eldre enn kongsbryggefronten fra høymiddelalderen. Hegdal sier de er usikre på
hvor gamle de er - de kan til og med være så gamle som fra 1100-tallet og dermed
det eldste som er datert i Oslo.
– Mye formidlingspotensial som går tapt
På
siden av utgravingen reiser leilighetsbyggene seg. Snart skal de miste
sideutsikten når også den tomta som en gang var en travel havn med en
kongsbrygge, blir til nye hjem i Gamle Oslo.
Flere
tiår med utgravinger har gitt helt ny kunnskap om Oslos tidligere historie,
ifølge arkeologene ved NIKU.
Et
hjørne av kongsbryggefronten er nå bevart. En politisk aksjon sparte 12 stokker
av Bispeallmenningen i 2018. Men det var egentlig ganske tilfeldig, mener
arkeolog Hegdal.
– De
stokkene var dårlig bevart og egentlig ganske shabby, sier han.
– Plutselig
kom hele den problematikken i media, det ble en voldsom virak. Men i forhold
til andre ting vi har gravd opp og kasta, som har vært mye bedre bevart, så var
dette ganske stusselige greier.
Arkeologi
handler nødvendigvis om å ødelegge ting, påpeker Hegdal. Ting graves opp og
flyttes fra der de en gang lå.
–
Men jeg føler jo det er mye formidlingspotensial som går tapt fra konstruksjonene
som vi har gravd opp gjennom årene. Det skal vises fram mer middelalder på det
nye vikingskipmuseet. Men akkurat nå, mens vi har gravd opp de store
strukturene, så har det ikke vært mulighet for å bevare dem. Det er nå det har
blitt gravd opp og nødvendigvis destruert.