Forskerens favoritt: Langreist kokekar

Etter å ha gått systematisk gjennom flere tusen gjenstander er favoritten fortsatt en stor bronsekjele fra utkanten av Romerriket, funnet utenfor Sandnes.

"Bronsekjelen er den nest største av sitt slag funnet her i landet, og står lagret i magasinet i kjelleren under Arkeologisk museum i Stavanger. (Foto: Bjørnar Kjensli)"

FORSKERENS FAVORITT

I denne nye spalten ber vi forskere vise oss sin favorittgjenstand innenfor sitt fagfelt.

Åsa Dahlin Hauken er arkeolog og ansvarlig for magasinet ved Arkeologisk museum i Stavanger. I tretten år har hun gått gjennom museumsnumrene, sjekket at alt er som det skal være, og så har det blitt arkivert digitalt.

Et museumsnummer kan vise til alt fra en enkelt spydspiss til alle gjenstandene fra en gammel boplass. Dahlin Hauken har snart kommet til nummer 5000, av foreløpig 9600, men favorittgjenstanden er fortsatt den samme som før hun begynte – en bronsekjele funnet på et bruk som før het Svebestad, der Høyland prestegård ligger i dag, ved Sandnes utenfor Stavanger.

For status og ofring

På en hylle i magasinet nede i kjelleren står den nesten 2000 år gamle kjelen, som er den nest største funnet her i landet, og som Dahlin Hauken skrev magisteroppgave om i 1984.

- Dette er et kokekar som ble funnet i en myr, og der havnet den rundt år 300, forteller hun.

Kjelen stammer fra utkanten av Romerriket, sannsynligvis nord-Frankrike, men da den hadde nådd det med datidens øyne barbariske Norge var den blitt mer enn et kokekar.

- Vi tror kjeler som denne var prestisjegjenstander som ble gitt bort som presanger, og for å knytte bånd og allianser.

Men verdifulle gjenstander ble også ofret, og foruten bronsekjeler var det også vanlig å vise gudene ære med alt fra smykker til smør, men særlig våpen. I Danmark har man funnet plasser der den parten som har vunnet et slag har ofret alle fiendens våpen.

Det er funnet over hundre slike kokekar, som kalles vestlandskjeler, her i landet. Det er flere enn i noe annet land, men forskerne har ikke noe godt svar på hvordan så mange endte opp her.

Dahlin Haukens favorittkjele ble funnet i en myr i dette området:

View Larger Map