Dinosaurunge druknet

Et fossil av en dinosaurunge er funnet i Canada. Fossilet er så godt bevart at forskerne fant dødsårsaken.

Fossilet er så godt bevart at forskerne kunne se avtrykk fra huden i steinene. (Foto: Philip J. Currie, Robert Holmes, Michael Ryan Clive Coy, Eva B. Koppelhus)

Det er ikke ofte paleontologer finner komplette fossiler i god stand. For det er mye som kan ødelegge dem i løpet av millioner av år.

Enda vanskeligere er det å finne godt bevarte unger fordi det er større sannsynlighet for at de små er blitt trampet ned eller spist.

Likevel har den kanadiske forskeren Phillip Currie fra University of Alberta klart å finne en dinosaurunge som er så komplett og intakt at det var mulig å si noe om dødsårsaken.

Døde i treårsalderen

Dinosauren er av arten Chasmosaurus belli, og var omkring tre år gammel da den døde. Den var 1,5 meter lang, mens den som voksen ville ha blitt omkring 5 meter.

Hittil har alle de komplette skjelettene forskerne har funnet av denne arten vært voksne, selv om det er funnet spredte knokler av mindre dinosaurer.

Oppdagelsen av det 70 millioner år gamle fossilet kan fortelle om hvordan dinosaurene vokste og forandret seg i løpet av livet. For eksempel er de unge ganske lik de voksne, bare mindre.

Andre dinosaurunger hadde lange bein i forhold til kroppen – slik at de klarte å holde følge med de voksne – men det gjelder ikke denne arten.

Dinosaurungen er av arten Chasmosaurus belli, som man har funnet mange fossiler av i British Columbia, Canada. Den er i familie med triceratops og har den velkjente kragen. (Foto: Carnivoraforum.com)

Ble fanget i strømmen

Fossilet ble funnet i et gammelt elveleie, og Currie og forskerteamet hans tror ikke dinosauren døde i klørne på et større vesen.

Det mest sannsynlige er at den vandret for langt ut i vannet og ble fanget av strømmen. Den endte på bunnen av elven og ble med tiden forsteinet.

Forskerne håper fossilet vil røpe mer om hvordan Chasmosaurus belli levde og hvilken rolle den spilte i datidens økosystem.