Annonse
Svart-hvitt-bilde av vakker, ung kvinne med mørkt, krøllete hår og kraftige øyenbryn. Hun ser tilsynelatende inn i kameraet.
I dag kan vi lage bilder ved hjelp av kunstig intelligens som er svært like originale fotografier. Det truer fotograf-yrket, mener eksperter.

Om 50 år er mye av fotograf-yrket sannsynligvis borte, ifølge KI-forskere

Fotografer frykter at kunstig intelligens (KI) stjeler jobbene deres – med god grunn, mener eksperter.

Publisert

Det har skjedd mye siden det første fotografiet i 1826 ble fremkalt på en tinnplate ved hjelp av lavendelolje, en trekasse og noen speil.

I 200 år har fotografer klart seg og fulgt den teknologiske utviklingen, fra speilrefleks til digitalkameraer og mobiltelefoner. Men yrket har aldri vært så truet som nå.

Synderen er kunstig intelligens, som gjør det mulig å skape bilder med spesifikke motiver i høy kvalitet på få sekunder.

– Jeg frykter virkelig at vår bransje snart ikke vil eksistere lenger, sier fotograf John Bo til den danske nettavisen Videnskab.dk. 

I over 30 år har han tatt portretter og bilder for bedrifter og privatpersoner.

Han snakker om de nye KI-verktøyene som ChatGPT. Verktøyet kan brukes til å lage et bilde ved hjelp av «prompts» – det vil si spesifikke instruksjoner som du skriver til den.

For eksempel kan du skrive: «Lag et Michelangelo-inspirert bilde av en hund og en katt som spiser kjeks fra en skål» – og vips, så har du et bilde som i hvert fall nesten oppfyller kriteriene.

God grunn til bekymring

Flere og flere amatører, slik som i Facebook-gruppen «Dansk AI kunst», bruker KI-modeller til å lage bilder til for eksempel bedriftsnettsider og forsider til rapporter. Slike designoppgaver har tidligere vært forbeholdt fotografer, grafikere og kunstnere.

Derfor er det god grunn til å være bekymret for jobben hvis du er fotograf, ifølge professor Søren Hauberg ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og flere KI-forskere som Videnskab.dk har snakket med.

– Jeg tror at deler av mange yrker, inkludert fotografenes, ikke vil eksistere om 50 år, er dommen Hauberg, som jobber ved Institutt for matematikk og datavitenskap.

Bekymringen for fotograf-yrket deles av Serge Belongie, professor ved Institutt for datavitenskap ved Københavns Universitet. 

– Når det gjelder generiske arkivbilder, altså bilder til for eksempel forsider på årsrapporter, tror jeg mye vil bli erstattet av kunstig intelligens i nær fremtid. Det er så utrolig dyrt å lage disse bildene på den gammeldagse måten, sammenlignet med hva vi kan gjøre med KI, forklarer han.

Her ser du resultatet av prompten med ordene «Michelangelo», «dog», «cat», «eating», «crackers» i programmet Canva.

Flere kunstnere saksøker KI-selskaper

Det er relativt enkelt å lage verk som ser svært profesjonelle ut, fordi KI-modellene er trent på bilder av høy kvalitet, blant annet fra nålevende kunstnere.

Det forklarer Roberta Eleanor Hunt, som forsker ved Datalogisk Institut på Københavns Universitet og jobber med nettopp bildeanalyse.

– Problemet er at KI-modeller som Midjourney bruker eksisterende bilder uten nødvendigvis å kreditere og betale fotografen eller kunstneren bak, sier hun.

Opphavsretten til KI-bilder er som ville vesten

Balansen mellom når man kopierer noe og når man gjenfortolker og lager et nytt verk, er ekstremt hårfin, mener Søren Hauberg fra DTU.

– Det gjør at det er veldig vanskelig å lovfeste dette. Man bruker jo også eksisterende bilder når man lager en collage av bilder fra et ukeblad, påpeker han.

Regelverket når det gjelder KI-skapte bilder, er altså litt som ville vesten. Likevel er det ifølge Hauberg noen klare forbud når det kommer til bilder som er laget med kunstig intelligens.

– Hvis jeg for eksempel skriver til ChatGPT at jeg ønsker en kopi av et bestemt Van Gogh-bilde, så er det ikke særlig kreativt eller nyskapende. Det er etter min mening et klart brudd på opphavsretten, sier han.

Kunstneren og illustratøren Kelly McKernan er en av dem som er misfornøyde med at KI-modeller bruker deres bilder som grunnlag for nye verk uten å betale originalkunstneren.

– Det er virkelig sprøtt å vite at noen i stedet for å hyre meg til å illustrere en bokforside, bare kan gå inn i et program og bruke navnet mitt til å etterligne noe som er nært nok og godt nok til en brøkdel av prisen, sier amerikanske McKernan i en artikkel fra TIME Magazine.

Derfor gikk hun og flere andre kunstnere til sak mot Midjourney, Stability AI og DeviantArt i 2023 for brudd på opphavsretten. Det er ennå ikke avgitt dom i saken.

Ved bruk av ord som «student», «campus», «outside» og «sunny» kan du skape bilder som i prinsippet kan bruker i rapporter, flyers eller på hjemmesider. Her er enda et eksempel fra Canva, «laget» av Ida Eriksen.

Mulige løsninger, men ingen interesse

Forskere har faktisk kommet med konkrete løsninger på at AI-modeller misbruker verk, forklarer Roberta Eleanor Hunt.

Hun viser til AI-verktøyet Nightshade, utviklet av professor Ben Zhao fra University of Chicago og beskrevet i en såkalt preprint-studie fra 2024. Altså forskning som ennå ikke har blitt vurdert av uavhengige forskere i en såkalt fagfellevurdering.

Verktøyet gjør det mulig for kunstnere å endre på piksler i bildene sine før de lastes opp på nettet.

– Hvis bildet brukes i en KI–modell, vil pikselendringen få modellen til å gjøre en  masse uforutsigbare feil og kanskje vil den til og med bli ødelagt, forklarer Hunt.

Nightshade manipulerer nemlig data i bildet, slik at et bilde av en hund plutselig blir til en katt eller en ku eller noe helt annet. Kort sagt gjør verktøyet at KI-modellen tolker og gjenskaper bildene feil og forvrengt i forhold til det opprinnelige motivet.

I tillegg til denne ganske aggressive tilnærmingen for å få stoppet bruk av kunstneres verk uten tillatelse, forskes det også på såkalte «kunstige fingeravtrykk».

De skal gjøre at informasjon om kunstneren og opphavsretten automatisk går inn i dataene om bildet. Disse kunstige fingeravtrykkene skal altså tydelig vise hvordan kunstneren eller fotografen bak verket skal krediteres og betales hvis bildet brukes av en KI-modell.

– Selv om det er en del forskning som gir løsninger på problemet med urettmessig bruk av bilder, så vet jeg ikke om noen KI-selskaper som har implementert disse metodene på en måte som tilfredsstiller kunstnerne, sier Hunt.

– Min gjetning er at selskapene ikke har stor interesse av å bruke disse programvarene fordi det ikke er penger i det for dem.

En vei ut av mørket

Selv om fotografer, kunstnere og grafikere er blant dem som får levebrødet sitt truet av KI-modeller, betyr ikke det nødvendigvis at yrkene vil dø ut helt, påpeker Søren Hauberg.

– Da noter ble oppfunnet, trodde vi også at det betød slutten for komponister, for nå kunne alle komponere vidunderlig musikk, sier han.

Med andre ord har kunsten historisk sett endret seg i takt med samfunnet og funnet nye veier i vanskelige perioder.

For fotografer spesielt er det fortsatt deler av yrket som ikke kan erstattes med kunstig intelligens, sier Serge Belongie.

– Bilder til bryllup, konfirmasjoner eller lignende er jo uttrykk for øyeblikk som vi ikke kan sette sammen i ettertid med kunstig intelligens. Vi trenger fortsatt bilder som representerer et spesielt øyeblikk og som er autentiske, sier forskeren.

Denne artikkelen er del av en artikkelserie om kunstig intelligens fra den danske forskningsavisen Videnskab.dk. Serien er støttet av Carlsberg fondet, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden. Videnskab.dk har redaksjonell frihet til å bestemme innholdet.

Referanser:

Nightshade: Prompt-Specific Poisoning Attacks on Text-to-Image Generative Models, arXiv (PREPRINT), DOI: 10.48550/arXiv.2310.13828

© Videnskab.dk. Oversatt av Julianne Paulsen, for forskning.no. Du kan lese originalartikkelen på Videnskab.dk.

Powered by Labrador CMS