Når gjorde du siste en innsats for å bli
en del av et fellesskap?
Kanskje har du alltid hatt det som plommen i egget sammen med andre mennesker. Eller kanskje tanken på fellesskap stresser deg og tynger deg.
Et av hovedpoengene i det danske forskningsprosjektet «Fællesskaber i ungdomslivet: Når de gør godt, og når de gør ondt» er nettopp dette.
– Fellesskapene er overalt, enten man vil være i dem eller ikke, og det er en konstant kamp å orientere seg. De gir deg energi, men de tapper deg også for energi, sier Niels Ulrik Sørensen, professor i ungdomsforskning og nestleder for Center for Ungdomsforskning (CeFU) ved Aalborg Universitet.
Sammen med førsteamanuensis Maria Bruselius-Jensen og professor Noemi Katznelson står han bak prosjektet, som er støttet av Mary Fonden.
«Fellesskap er nesten alltid forbundet med noe godt. Det gjelder også fellesskap i ungdomslivet, som ofte betraktes som et svar på utfordringene og mistrivselen som har bredt om seg blant dagens unge», skriver forskerne.
Men fellesskap er ikke alltid av det gode. De kan «forsterke prestasjonspresset, øke polariseringen og skape følelser av utilstrekkelighet og utenforskap», skriver de.
Ungdommenes egne historier
Totalt 67 ungdommer i alderen 14–19 år har
delt sine historier med forskerne.
Ungdommene ble først intervjuet individuelt
eller i små grupper. Senere deltok 43 unge og 45 voksne som jobber med unge, i
workshops.
En gutt fortalte om hvordan han fikk sine
første venner i barnehagen, og hvordan vennegjengen vokser og vokser etter
hvert som de begynner på samme skole og får nye venner.
En jente forteller at hun i årevis ble
holdt utenfor jentegjengen i klassen. I 9. klasse ble det endelig bedre, men så
begynte hun på internatskole, der hun igjen følte seg veldig alene.
Ungdommenes historier handler om alt fra å
føle seg usynlig i hverdagen fordi man ikke var på festen i helgen, til å føle
seg utenfor fellesskapet fordi man kommer i en Renault i stedet for
klassekameratens elektriske Porsche.
– Materialet vårt har vært disse
mangfoldige og detaljerte fortellingene fra de unge selv. Hvilke bilder har de
av fellesskaper? Så har vi tatt i bruk den teoretiske kunnskapen vi har på
området for å forsøke å systematisere dataene, sier Niels Ulrik Sørensen.
Fellesskap er ikke magisk
Helle Rabøl Hansen har forsket på mobbing og
trivsel. Hun har ikke vært en del av CeFUs forskningsprosjekt, men hun har lest
forskningsgruppens resultater.
– CeFU maler med bred pensel her. De spør
en mye bredere gruppe unge enn man har gjort tidligere, og de spør veldig
konkret om gode og dårlige erfaringer, sier hun.
Forskerne finner blant annet at noen
fellesskap kan føre til et press: Man må bli sett hvis man ikke skal forsvinne
fra fellesskapet.
Andre fellesskap, som de vi har med våre
nærmeste venner, kan være krevende hvis de ikke lever opp til idealiserte
forestillinger.
Funnene kommer ikke som noen overraskelse
på henne:
– Forskere har hele tiden hatt en tese om
at ungdom også har negative erfaringer med fellesskap, og det har vi fått
bekreftet her, sier hun.
– Fellesskapet har blitt betraktet som en
magisk løsning. Jeg analyserte valgfilmer fra forrige valg, og der var det
«fellesskap, fellesskap, fellesskap, fellesskap» overalt i valgkampene. Det
blir et moteord i stedet for en tilstand man må forholde seg til, sier Rabøl
Hansen.
– Styrken ved forskningsprosjektet er at
det skjerper bevisstheten om at fellesskap er en tilstand. Vi mennesker er
sosiale vesener som lengter etter å høre til, men når vi havner i et
fellesskap, kan det utvikle seg i alle mulige retninger, sier hun og påpeker at
mobbing kan være en form for fellesskap som gir fordeler til de som utøver det.
Det «koster» noe å være en del av et
fellesskap, og det er ikke alltid man får like mye tilbake.
Samfunnsmessige fellesskap
- Dette handler om de store sosiale
kategoriene: Hvor hører jeg til når det gjelder klasse, religion, rase, kjønn,
seksualitet, alder og bosted?
- Avgjørende for både ungdommers egen
oppfatning av hvem de er, men også hva andre mener.
- Samfunnsmessige fellesskap gir unge
mennesker en grunnleggende følelse av tilhørighet, men de kan også skape
ulikheter mellom unge mennesker og føre til splittelse.
- Fellesskapene man plasseres i her, kan
virke usynlige for de som tilhører majoriteten. For ungdommer med minoritetsbakgrunn
er fellesskapene tydeligere.
Nær venn eller løs forbindelse?
Ungdommenes fortellinger førte til at
forskerne utviklet en modell for fellesskapstyper.
I modellen er det fire typer fellesskap:
samfunnsmessige fellesskap, løse forbindelser, grupper og nære vennskap.
Niels Ulrik Sørensen utdyper:
– De samfunnsmessige fellesskapene har du ikke valgt selv. De er betingelser du har fått i livet. Det handler om hvor du
er født og hvem du er født av, om du er født inn i en rik eller fattig familie,
brun eller hvit, sier han.
Det er ikke noe man kan flykte fra.
– Det er den plassen du har fått i
samfunnets grunnleggende sosiale mønstre og sammenhenger, og de er avgjørende
for hvordan du blir sett og speilet av andre i samfunnet. Å føle tilhørighet på
dette nivået betyr mye for alle unge, men det er spesielt tydelig i historiene
vi har hørt fra unge fra ulike minoritetsgrupper, sier Sørensen.
Forskerne har for eksempel hørt historier
fra unge med etnisk minoritetsbakgrunn som går sammen og presser på for å få de
privilegiene de oppfatter at andre unge har. Andre forteller om følelsen av å
ikke høre til noe sted: De har ikke hatt tilgang til det hvite
majoritetssamfunnet fordi de er brune, men de har heller ikke tilgang til det
brune minoritetssamfunnet.
– De faller mellom to kategorier, sier
professoren.
Løse forbindelser
- Løse bekjentskaper mellom unge i
ungdomskulturelle miljøer og nettverk – for eksempel miljøet på videregående
skole, i nabolaget, i festsammenhenger, fankulturer eller klesstiler.
- Mye av dette skjer nå digitalt, for
eksempel når unge følger hverandre på sosiale medier.
- Det er lett å hekte seg på, men også lett
å gjøre feil.
- Skaper et generelt press om å hele tiden
gjøre seg synlig for ikke å forsvinne.
– Den løse forbindelsen kan være noen man
møter kontinuerlig uten at det nødvendigvis oppstår en dypere relasjon. Kanskje
går man i samme klasse på skolen uten å kjenne hverandre særlig godt, eller man
går på de samme festene og hilser på hverandre før man går videre, forklarer
Sørensen.
Men disse forbindelsene er viktige. De gir
en følelse av å være en del av en sirkel eller et miljø som strekker seg utover
de konkrete ungdommene man tilbringer dagene med i klassen eller på
fotballaget.
– I ungdomslivet har de løse forbindelsene
en spesiell karakter fordi det er sammenhenger der verden åpner seg for de unge
og de kan eksperimentere med å være unge. Det er mye festing i de løse
relasjonene, og det er ofte her man eksperimenterer med for eksempel
seksualitet, sier Sørensen.
– Det er mye nytt å prøve ut og lære i
ungdomslivet, og løse forhold gir andre muligheter enn grupper eller nære
vennskap. Man er ikke like godt beskrevet her som i gruppen der man har en
historie sammen. Det er en større scene der man kan komme frem på nye måter.
Men det innebærer også flere fallgruver.
Grupper
- Grupper er en grunnleggende sosial
struktur i hverdagen. Det er gruppen som ungdommer gjør gruppearbeid med på
skolen, spiser lunsj med, går på fest med, henger sammen med, handler, driver
med sport og spiller spill med.
- Grupper er dynamiske, foranderlige og
svært arbeidskrevende.
- Mange unge blir værende i gruppen sin selv
om de gir altfor mye i forhold til hva de får tilbake.
- Mange ungdommer slår seg til ro med
gruppefellesskap.
– Du kan virkelig rote det til og falle
igjennom, og med sosiale medier har rekkevidden til suksess og fiasko, og
historiene som kan sirkulere om deg, mangedoblet seg. Det er mye som står på
spill i disse løse forbindelsene, men det er også det som gjør det spennende,
sier Sørensen.
– Du kan nesten ikke ha en hverdag uten å
tilhøre en gruppe. Grupper gir unge mennesker et sted å høre til i hverdagen,
og de er avgjørende for sosial trivsel. Men gruppene er også preget av
dilemmaer, og mange unge har det vanskelig med dem og vender seg til dem, sier
Sørensen.
– Vi kunne se at noen av de unge som slet,
var i ferd med å kjempe om en plass i en gruppe. Flere hang rundt en gruppe og
kunne kanskje av og til få en fot innenfor når det var nyttig for gruppen. På
den måten kunne det være en daglig kamp for å bli sett og hevde seg. Man ønsker
ikke å bli «ghostet» av gruppene sine, for da risikerer man å bli usynlig i
hverdagen.
Nære vennskap
- Nære vennskap er trygge, tillitsfulle og
tilgivende.
- Nære venner «svever over hverdagens kjas
og mas», skriver forskerne. Her kan du koble av fra hverdagens krav om å
prestere.
- Mange har svært få nære vennskap – mange
er langvarige.
- Veldig lett å idealisere. Kan være umulig
å oppnå, og da får idealet om det nære vennskapet deg til å føle deg mislykket
og utilstrekkelig.
- Nære vennskap skaper lengsel.
– Nært vennskap er den tetteste formen for
fellesskap. Det er en intim relasjon mellom noen få mennesker som kjenner
hverandre veldig godt. Unge mennesker har høye idealer for sine nære vennskap,
som synes å være omgitt av nærmest mytiske forestillinger om at nære venner
kjenner hverandres innerste tanker og følelser, sier Sørensen.
Nære vennskap forbindes med lojalitet og
lang levetid, og nære venner oppfattes som mennesker som alltid vil være der
for hverandre.
– Nære vennskap betyr mye for unge
mennesker, og når de opplever svik og brudd i nære vennskap, kan det være smertefullt.
Samtidig er det ikke alltid slik at den nære relasjonen oppleves som den beste
eller viktigste. Alle former for fellesskap, alle lag i modellen, fra topp til
bunn, kan oppleves som viktige, og alle lag kan være problematiske, sier han.
Et av hovedpoengene i prosjektet er at man
kan ha et godt ungdomsliv uten å kunne krysse av for alle lagene i modellen –
den nære vennen, den trygge gruppen, en håndfull løse forbindelser og en plass
i det store sosiale fellesskapet.
Fortellingen om fellesskap
I samfunnet finnes en sterk fortelling om
gode fellesskap. I det pedagogiske arbeidet er det tradisjon for å jobbe med
dette, forklarer Niels Ulrik Sørensen.
Men selv om et fellesskap kan være en
ressurs i ungdomslivet, har forskere funnet ut at det også kan være
smertefullt.
Det er her Helle Rabøl Hansen ser en
utfordring i forskningsprosjektet.
– Jeg tror det er en tendens til å
likestille poengene med fellesskap. Det betyr at enhver som jobber med ungdom
og fellesskap, lese det som en bekreftelse på at de gjør det rette, sier hun.
– Hvis du henvender deg til en som jobber
med mistrivsel, kan vedkommende få støtte i at «fellesskap som metode er ikke
alt», men hvis du henvender deg til en som setter fellesskap i forgrunnen, kan
vedkommende også bli fornøyd, sier hun.
– I forsøket på å nyansere mangler jeg en
forgrunn og en bakgrunn. Hvordan oversettes dette til praksis?
En av ambisjonene med CeFUs
forskningsprosjekt har imidlertid vært å synliggjøre at ulike former for
fellesskap, på godt og vondt, tar plass på ulike måter i ungdomslivet,
forklarer Niels Ulrik Sørensen.
Og det er viktig å være klar over dette
når man arbeider med ungdommens fellesskap.
Et konkret råd fra CeFU-forskerne, til de
som jobber med ungdom, er at «ikke alle ungdommer må ha alt, men det må være
noe for alle».
Sosial mistrivsel handler ikke om at
ungdom har opplevd å være i utkanten av et fellesskap noen ganger.
– Sosial mistrivsel handler om gjentatte
ganger å bli marginalisert fra fellesskap som oppleves som meningsfulle. For
noen betyr det at de mister troen på at de i det hele tatt kan være en del av
et fellesskap, sier Sørensen.
– På den ene siden er det en erfaring vi
alle trenger å gjøre: Opplevelsen av ikke å være inkludert overalt. På den
andre siden er det avgjørende å innse at det er mulig å være en del av noe,
avslutter Sørensen.
Referanse:
Maria Bruselius-Jensen, Niels Ulrik Sørensen mfl.: Fællesskaber i ungdomslivet: Når de gør
godt, og når de gør ondt. Aalborg Universitetsforlag, 2023. (Sammanedrag)
© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no. Les originalsaken på videnskab.dk her.