Bildet viser Antarktis fotografert fra verdensrommet.
90 prosent av all is på jorda ligger oppå Antarktis.

Antarktis har nesten ingen vegetasjon, konstaterer britiske og norske forskere

Forskerne har for første gang klart å kartlegge all vegetasjonen på kontinentet lengst i sør. Den dekker et areal tilsvarende så lite som 1/10 av Oslo kommune.

Antarktis er kaldt, har mye vind og er veldig tørt. Noen kaller Antarktis en ørken av is.

I havet rundt Antarktis er det et veldig rikt planteliv og dyreliv.

Men oppe på kontinentet er det nesten ingen planter som klarer det ekstreme klimaet. Det har en gruppe forskere nå fått bekreftet i en ny studie.

Fant nesten ingenting

Ved hjelp av satellitten Sentinel-2 har forskerne fra britiske og norske forskningsinstitusjoner blitt først i verden med å kartlegge all utbredelse av planteliv – moser, blomster, bregner, grønnalger og lav – i Antarktis.

De fant altså veldig lite.

Kartleggingen viser at organismer som driver fotosyntese, bare dekker 0,12 prosent av de isfrie områdene i Antarktis.

Og de isfrie områdene utgjør under 0,5 prosent av Antarktis samlede areal.

Dette tilsvarer så lite som 44 kvadratkilometer. Eller 1/10 av Oslo kommunes areal. Antarktis totale areal er på omtrent 14 millioner kvadratkilometer.

På Sør-Shetlandøyene

Det meste av vegetasjonen fant forskerne konsentrert på Sør-Shetlandsøyene, utenfor nordspissen av Antarktis-halvøya. Der er temperaturen høyere enn i selve Antarktis.

I Dronning Maud Land – territoriet Norge gjør krav på i Antarktis – fant forskerne aller minst vegetasjon. Det eneste var noen grønnalger som lever i snøen.

Oransje lav som vokser på øyer utenfor selve Antarktis.

Hvorfor er dette viktig?

Ettersom isfrie områder i Antarktis kan øke med opptil 25 prosent på grunn av issmelting forårsaket av global oppvarming, er det viktig å ha kunnskap om dagens utbredelse av vegetasjon på verdens kaldeste kontinent.

De britiske og norske forskerne peker også på at studien er et skritt fremover i bruken av satellitteknologi.

De har vist hvordan det er mulig å overvåke vegetasjonen på et kontinent der fysiske undersøkelser er svært krevende.

Bildet viser nunatakker pluss vegetasjon.
På toppen av noen nunatakker (isfrie fjelltopper) i selve Antarktis er det blitt funnet noen sjeldne spor av vegetasjon.

Kilde og referanse:

Charlotte V. Walshaw m.fl: «A satellite-derived baseline of photosynthetic life across Antarctica», Nature Geoscience, 2024

Geoforskning.no: «Lite grønt å spore», 21. august 2024