«Utryddet» frosk gjør comeback

Froskearten Latonia nigriventer ble erklært utryddet i 1996, men så dukket den opp igjen.

Frosken har ingen nære levende slektninger og forskerne kaller arten for “et levende fossil”. I 1996 var den det første amfibiet som ble erklært utryddet av the International Union for Conservation of Nature (IUCN) og da den ble gjenoppdaget i 2011 hadde den ikke vært observert på 60 år.

Den ble først oppdaget i Huladalen nord i Israel tidlig på 40-tallet, og ble trodd utryddet da dalen tørket ut på slutten av 50-tallet.  Som et resultat trodde forskerne at muligheten for å finne ut mer om artens historie, biologi og økologi var forsvunnet.

Men nå rapporterer en gruppe israelske, tyske og franske forskere i tidsskriftet Nature Communications om en vitenskapelig analyse av dette gåtefulle amfibiet.

Siden den første frosken ble gjenoppdaget i 2011 har 13 nye individer blitt funnet. Rapporten er basert på analyser av de gjenoppdagede individene og bevarte og fossilerte ben.

Konklusjonen tyder på at Hula-frosken ikke bare er en sjelden art, men også den eneste representanten for en eldgammel klade av frosker – en gruppe med én eneste felles forfader. (forskning.no/SPØ)