Nå også reptil-døden

Amfibiene dør over hele kloden. Denne katastrofen blant frosk og salamandere følges nå av en tilsvarende trend blant jordas reptiler, altså slanger, øgler og dess like.

Amfibie-katastrofen bare forsterkes, konkluderer en artikkel i PNAS, Proceedings of the National Academy of Sciences. Og de arme dyrene får nå følge av reptilene.

Steven Whitfield ved Florida International University i Miami har i 35 år studert bakkelvende amfibier og reptiler i La Selva Biological Station i Costa Rica.

Siden 1970 er populasjonene av amfibier og reptiler blitt redusert med 75 prosent.

Det finnes imidlertid ett gledelig unntak. På nedlagte kakaoplantasjer har forskeren registrert en årlig økning på 4 og 2,7 prosent for henholdsvis amfibier og reptiler.

En av forklaringene på amfibiedøden er soppinfeksjon. Denne kan ikke være utslagsgivende her, fordi den burde slå inn med samme styrke i en nedlagt plantasje som i en regnskog.

Et varmere og våtere klima fører til redusert trevekst og tynnere lag av løv i skogbunnen, mener forskerne. Kakaoplantasjene gir tykkere lag av løv på jorda, noe som kan forklare at antall arter øker i nedlagte plantasjer.

Menneskets ødeleggelser av dyrenes leveområder er den største trusselen mot biologisk mangfold, men forskerne bak denne studien er bekymret over at tilbakegangen skjer i områder som ikke har blitt utsatt for synlig påvirkning fra mennesker.

Proceedings of the National Academy of Sciences (DOI: 10.1073/pnas.0611256104)