Kvantehealing

Stjernen blant verdens kvantehealere er den tidligere avdelingsleder ved New England Memorial Hospital, Deepak Chopra.

Deepak Chopra er forfatter av et 20-talls bestselgende bøker, markedsfører av et antall andre kvanteremedier og med en imponerende liste internasjonale kjendiser blant sine kunder. De som ønsker å høre ham forelese, trenger bare å bla opp omlag 25 000 dollar. En litt billigere variant er å kjøpe bøkene. Her vil man finne at Chopra er en mann som liker å jåle seg med ord, særlig med begreper stjålet fra vitenskapen.

Derav “kvantehealing”: Ånd regjerer over (illusjonen om) materie, så hva skal vi egentlig med medisiner og kirurgi? Det er jo bare å bestemme seg for å ikke bli syk, eller gammel, skriver Chopra i boka Ageless Body, Timeless Mind. Få utsagn er vel mer egnet til å lokke fram lommebøkene?

“The physical world, including our bodies, is a response of the observer. We create our bodies as we create the experience of our world”, skriver han videre. Chopra fortsetter med å slå fast at selve livsprosessene, på cellenivå, skapes av tro, tanker og følelser, og konkluderer dermed med at sykdom og alderdom kun er illusjoner og at vi kan oppnå “Ageless Body, Timeless Mind” gjennom ren viljestyrke.

Chopras påstander baserer seg først og fremst på at han betrakter kroppen som et kvantemekanisk system. Derfra følger han pseudofysikeren Fridtjof Capra, som gjorde det stort også i norske bokhandlere på 1980-tallet. Bøkene The Tao of Physics og The Turning Point gjorde sterkt inntrykk på mange som søkte etter en annen virkelighet, Bak tid og rom, som Erik Damman kalte sin bok om emnet.

Som Capra, bruker Chopra alle de angivelige likhetene mellom kvantefysikk og østlige tanker som grunnlag for å hevde at helbredelsen ligger i å vende oss vekk fra vårt vestlige Newton-baserte paradigme. Først når vi har lykkes med det, og tatt inn over oss at Universet er ett osv., kan vi begynne å endre virkeligheten rundt oss, og selvsagt kvitte oss med alle disse irriterende små detaljene som kalles sykdom og aldring.

Det forundrer kanskje ingen at Chopra klør sitt velstående middelklassepublikum ekstra godt i en av sine siste bøker, Golf for Enlightenment?