Øltørsten styres med volumknappen

Høy musikk på utesteder gjør gjestene ekstra tørste. Ølkonsumet øker i takt med lydvolumet, viser en ny studie.

"Øltørsten øker i takt med musikkvolumet, viser den nye studien. Forskerne er usikre på årsaken, men ber uansett bareierne dempe seg, for å begrense alkoholkonsumet på utesteder. (Foto: www.colourbox.no)"

En av de smarteste investeringene en bareier kan gjøre, er å skaffe et musikkanlegg som spiller høyt, hvis man skal tro den nye studien.

Forskerne gjennomførte feltstudiet ved å spionere på intetanende bargjester.

Det viste seg at ølkonsumet til gjestene nærmest kunne fjernstyres ved hjelp av volumknappen.

Mange dødsfall

Studien ble gjennomført i Frankrike, et land der rundt 70.000 personer hvert år dør av alkoholisme.

I tillegg er alkohol en faktor i et flertall av ulykkene langs veiene.

Forskerne mener at høy musikk på utesteder må ta sin del av skylden for at alt for mange franskmenn tar en tår over tørsten.

- Studien er den første som påviser en slik sammenheng i et faktisk barmiljø, sier professor Nicolas Guégen ved Universitetet i Bretagne, Frankrike, i en omtale av studien.

Tilgang til knappen

Metoden forskerne valgte var nemlig noe uvanlig.

De kontaktet to utesteder i en mellomstor fransk by, og fikk muligheten til å styre volumet fra musikkanlegget tre lørdagskvelder på rad.

Uten at de som var på utestedene visste om forsøket, varierte forskerne volumet i lokalet mellom 72 desibel (ansett som lavt) og 88 desibel (ansett som høyt).

Samtidig observerte forskeren drikkemønsteret til én og én tilfeldig utvalgt og intetanende bargjest.

Drakk mer

Forskerne opplyser at de spilte musikk fra den franske Topp 40-lista, og at kun gjester som drakk fatøl ble valgt ut.

Det viste seg altså at høy musikk førte til et større alkoholkonsum over kortere tid.

Bargjestene som ble observert, drakk rett og slett mer øl når musikken begynte å bli påtrengende.

Forskerne har to hovedteorier for hvorfor det synes å være en slik sammenheng.

Vanskelig å prate

Den ene går ut på at høy musikk fungerer som en stimulans, som påvirker trangen til å drikke alkohol.

- Den andre teorien er at høy musikk på et utested rett og slett gjør det vanskeligere å prate, og at gjestene dermed drikker i stedet, kommenterer Guéguen.

Kanskje noe optimistisk appellerer nå forskeren til franske bareiere, og ber dem skru ned musikkvolumet for å begrense forbruket av alkohol.

LENKE

Studien er publisert i : Alcoholism: Clinical & Experimental Research (ACER)

REFERANSE

C. Jacob, H. Le Guellec, T. Morineau & M. Lourel, Sound Level of Environmental Music and Drinking Behavior: A Field Experiment with Beer Drinkers, Alcoholism: Clinical & Experimental Research.

Studien ble finansiert av Centre de Recherches en Psychologie, Cognition & Communication igjennom Université de Bretagne-Sud.