Fylla åpner for sykdom

Mye alkohol på en gang kan gjøre deg mer sårbar for smittsomme sykdommer i minst 24 timer etterpå.

Slemme tømmermenn er grunn nok i seg selv til å moderere alkoholinntaket. Men det kan være greit å vite at også immunsystemet ditt svekkes av fyllekulene.

En ny undersøkelse ser på hvordan alkoholen gjør viktige molekylære voktere i kroppen ute av stand til å gi cellene skikkelig beskjed om at en bakterie er på vei.

Uten den beskjeden får ikke cella satt i gang sitt forsvarsverk, og du kan for eksempel bli mer utsatt for å få halsbetennelse eller andre bakterieinfeksjoner.

TLR gir beskjed

Helt konkret har forskerne undersøkt alkoholens effekt på noe som kalles en toll-like receptor (TLR). Dette er et protein med en viktig rolle i aktiveringen av immunsystemet.

Studien er utført på mus, men resultatene kan overføres til mennesker.

- På overflaten av hvite blodceller har vi TLR. Dette er et molekyl som gir beskjed til cellekjernen når det blir berørt av en bakterie. Molekylet sier: «Her er en bakterie av en bestemt type, sett i gang og produser stoffer som tar livet av den!»

Det forklarer Elling Ulvestad, avdelingsoverlege og professor ved Seksjon for mikrobiologi og immunologi ved Gades institutt, Universitetet i Bergen.

Cytokiner aktiverer betennelse

Når cella får disse signalene fra TLR, aktiveres gener som gjør at cella setter i gang med å produsere noe som kalles cytokiner.

- Cytokinene virker slik at de lager en betennelse. Et eksempel er hvis du får en flis i fingeren som er forurenset. Da får du etter et par dager en voldsom betennelsesreaksjon.

- Du blir rød og hoven, og det gjør vondt. Det er cytokinene som sørger for denne reaksjonen.

Betennelsesreaksjonen er kroppens metode for å kvitte seg med bakteriene som har kommet inn.

24 timer

Fordi etanolmolekylene i alkoholen undertrykker TLRs varslingsevner, antyder forskningsresultatene at alkoholen hemmer immunsystemet vårt.

Dette er en mekanisme som tidligere har vært påvist i laboratorieskålene. Det er første gang den blir påvist i levende dyr.

Virkningen fortsetter lenge etter at festen er over. Mus som fikk drikkevannet sitt blandet med etanol, hadde svekket immunsystem i opptil 24 timer etterpå.

Minner om kortisol

Ulvestad forteller at effekten minner om virkningen av kortisol, som mange kjenner til. Kortisol er et stoff som hemmer den samme betennelsesreaksjonen.

- Derfor er det et middel man ikke bør bruke hos pasienter som har betennelsesreaksjoner, for da får bakteriene gjøre som de vil, sier han.

- Den nye studien viser at alkohol virker mye på samme måten som kortisol.

Neste skritt

Ulvestad syns den nye studien er spennende nettopp fordi forskerne viser den konkrete mekanismen i levende dyr, og ikke bare i cellekultur.

Han poengterer at forskerne har påvist en redusert produksjon av de betennelsesproduserende cytokinene, men at de ikke har testet dette ved å utsette musene for smittsomme bakterier.

(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com)

Isteden har de tilført et stoff kalt lipopolysakkarid (LPS) for å teste de molekylære mekanismene. Dette er et stoff som finnes i alle bakterier.

- Neste stadium vil være å skjenke musene fulle og faktisk smitte dem med bakterier, for å se om de som får alkohol blir sykere enn de som ikke blir det, sier Ulvestad.

Overførbart

Selv om den foreliggende undersøkelsen ikke faktisk involverer smitte av musene, er den mer enn en antydning om at alkoholen gjør dem mer utsatt for sykdom.

- Alt tyder på at vi er mer mottagelige for bakteriesmitte dersom vi ikke produserer disse betennelsesstoffene, sier Ulvestad.

Han mener også at resultatene er overførbare til mennesker.

- Det er nemlig ikke så stor forskjell på disse systemene i mus og mennesker, så dette har relevans for å forstå forhold hos oss også, sier han.

Stephen B. Pruett og Ruping Fan: Ethanol inhibits LPS-induced signaling and modulates cytokine production in peritoneal macrophages in vivo in a model for binge drinking; BMC Immunology 2009; 10:49; doi: 10.1186/1471-2172-10-49.

BioMed Central: Binge drinkers let down guard against infection