Vaksine mot kokain vellykket hos mus

En vaksine som fjerner effekten av kokain hos mus, kan kanskje brukes i behandlingen av avhengighet hos mennesker, hevder amerikanske forskere.

Vaksine mot kokainavhengighet har vist lovende resultater i forsøk med mus. (Foto: Colourbox)

Amerikanske forskere har ved hjelp av forsøk på mus utviklet en vaksine mot kokain. Det skriver livescience.com.

Vaksinen inneholder en del av et vanlig forkjølelsesvirus og et molekyl som ligner kokain.

Vaksinen får kroppens immunforsvar til å jobbe mot kokainen. Det hindrer at stoffet når hjernen.

Adenovirus

– Våre svært oppsiktsvekkende data viser at vi kan beskytte mus mot effekten av kokain, og vi tror at denne metoden kan bli effektiv i kampen mot avhengighet hos mennesker, sier Ronald Crystal, professor i genetisk medisin ved Weill Cornell Medical College. Undersøkelsen er offentliggjort i tidsskriftet Molecular Therapy.

Forskerne utviklet vaksinen ved å dele opp adenovirus.

Det er en virustype som forårsaker visse typer av vanlig forkjølelse. De sykdomsfremkallende delene ble skilt fra de delene som advarte immunforsvaret om sykdommen.

Deretter ble delene knyttet til et kokainlignende molekyl. Ifølge Crystal brukte man ikke ekte kokain fordi etterligningen var mer stabil og framkalte bedre immunitet.

Trener opp immunforsvaret

Når laboratoriemus fikk innsprøytinger med vaksinen, oppsto det en sterk reaksjon i immunforsvaret i form av antistoffer eller små proteiner som angriper fiender som trenger inn i kroppen.

Normalt forårsaker ikke kokain noen reaksjon fra immunforsvaret, men med tilførselen av forkjølelsesvirusdeler ble immunforsvaret «trent opp» til å gå til angrep på stoffet.

Når forskerne isolerte antistoffene i laboratoriet, oppdaget de hvordan kokainen ble nøytralisert.

Da forskerne deretter ga de vaksinerte musene kokain, ble ikke dyrene påvirket av stoffet. Effekten varte i minimum 13 uker.

– Man har utført andre forsøk på å skape immunitet mot kokain, men dette er det første som sannsynligvis ikke vil kreve mange dyre infusjoner, og det kan raskt føre til forsøk på mennesker, sier Crystal.

– For øyeblikket er det ingen vaksiner mot narkotikaavhengighet som er godkjent av amerikanske myndigheter

Det vil kreve omfattende forsøk med mennesker før vaksinen kan betraktes som sikker og effektiv.

__________________________

Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

Martin J Hicks mfl: Cocaine Analog Coupled to Disrupted Adenovirus: A Vaccine Strategy to Evoke High-titer Immunity Against Addictive Drugs. Molecular Therapy (2010); doi:10.1038/mt.2010.280 Se sammendrag