Styrket som hjertedrikk

Rødvin kan ha dobbel effekt mot hjertesykdom. Ny amerikansk studie viser at selv små doser av stoffet resveratrol kan øke levealderen. Tidligere forskning har vist at et moderat alholholkonsum styrker hjertet.

I en artikkel i tidsskriftet PloS ONE påviser forskere at små doser av stoffet resveratrol i middelaldrende mus gir samme effekt som en lavkaloridiett: det øker levealderen.

Tidligere trodde forskerne at dosene av resveratrol måtte være mye større, slik at man nærmest måtte drikke seg i hjel for eventuelt å bli frisk og sunn…

Men slik er det altså ikke likevel. Den nødvendige dosen kan være så liten at resveratrol kan forklare det såkalte ”franske paradokset”.

Det går ut på at franskmenn spiser feit mat med usunne mettede fettsyrer, men likevel har mindre hjerte- og karsykdommer enn folk fra andre land.

Nå kan franskmennenes daglige glass rødvin til måltidet forklare dette paradokset. Rødvin inneholder resveratrol.

Naturlig stoff

Resveratrol virker ved å endre måten genene skrur seg av og på i kroppen med økende alder. Den nye studien viser at selv lave doser resveratrol påvirker måten genene kommuniserer med kroppen på.

Effekten er den samme som ved å senke inntaket av kalorier med tjue til tretti prosent. Over 90 prosent av minst 1029 gener som endret sin påvirkning av kroppen med alderen, ble nøytralisert.

Molekylmodell av resveratrol (Wikipedia)

Resveratrol finnes naturlig i planter. Planter bruker stoffet til å forsvare seg mot angrep utenfra i form av bakterier og sopp.

Resveratrol utvinnes og selges også som kosttilskudd. Druer og druesaft inneholder like mye resveratrol som rødvin. Så hvorfor supe?

Moderat konsum er sunt

Flere undersøkelser viser at moderat alkoholforbruk faktisk reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Både de som drikker lite eller ingenting, og de som drikker veldig mye, vil lettere kunne få hjertesykdom og andre helseplager.

Alkohol kan både øke mengden av ”godt” kolesterol i blodet, redusere faren for blodpropp, løse opp blodpropper, redusere blodtrykket og øke blodgjennomstrømmingen i hjertet.

Jamie Barger et.al: A Low Dose of Dietary Resveratrol Partially Mimics Caloric Restriction and Retards Aging Parameters in Mice, PloS One, 4. juni 2008.

Eric B Rimm et .al: Review of moderate alcohol consumption and reduced risk of coronary heart disease: is the effect due to beer, wine, or spirits? British Medical Journal 1996;312:731-736 (23 mars)