Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Sørøst-Norge - les mer.

Tøfler er komfortabelt, men ikke alltid trygge å gå i. Forskere anbefaler at også eldre bruker barfotsko, som er utviklet for å gi løpere en mer naturlig løpestil.
Tøfler er komfortabelt, men ikke alltid trygge å gå i. Forskere anbefaler at også eldre bruker barfotsko, som er utviklet for å gi løpere en mer naturlig løpestil.

– Eldre bør vurdere å bytte ut tøflene

Mange eldre bruker tøfler med tykk og stabil såle. Det kan øke risikoen for fallulykker. Nå har forskere en god idé.

Publisert

Du har kanskje sett eldre kinesere som trener Tai Chi i offentlige parker? Gjennom de myke bevegelsene utsetter de kroppen og hjernen for ubalanse. Det er noe av den samme effekten som doktorgradsstipendiat Evi Petersen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) leter etter.

Det kan kanskje virke merkelig, men ifølge Petersen vil du holde kroppens balanseevne ved like gjennom å opprettholde en ubalanse gjennom livet.

Og siden det ikke kan forventes at alle norske eldre starter med Tai Chi, ser hun på andre metoder.

– Vi vet at trening har god effekt uansett hvor gammel du er, men hva vet vi egentlig om effekten av skoene som vi trener i? Sko er noe vi har på oss hele tiden, uten at vi tenker så mye over det. Jeg tror vi undervurderer hvor viktige de kan være for livskvaliteten, spesielt for eldre mennesker.

Fall truer livskvaliteten

Det var hjemme i Tyskland at Evi Petersen oppdaget en problemstilling som ikke ble snakket så mye om. Mens hun tok bachelor og master i fysisk aktivitet og helse, arbeidet hun mye med eldre mennesker. Da observerte hun hvordan skoene som skulle sørge for stabilitet, egentlig hindret de eldre i å holde ved like balanseevnen.

Samtidig så hun farene som oppstod i det øyeblikket de tok av seg skoene, for eksempel når de skulle inn i dusjen. Mange fallsituasjoner oppstod i disse øyeblikkene.

– Jeg ble opptatt av hva vi kan gjøre for at eldre ikke skal falle så lett. Fall er en av de største truslene mot eldres livskvalitet, og dårlig balanse og et ustabilt ganglag øker risikoen.

– Når de først har falt, starter ofte en prosess som til slutt ender med at de ikke klarer seg så godt selv.

Ifølge Helsedirektoratet faller en tredel over 65 år årlig. 70 prosent av disse skader seg. Det tilsvarer 170 000 eldre hvert eneste år.

Dette utgjør en stor kostnad for det offentlige helsevesenet, og i mange tilfeller leder det til mye smerte, lidelse og engstelse.

Vi vet at trening har god effekt uansett hvor gammel du er, men hva vet vi egentlig om effekten av skoene som vi trener i?
Vi vet at trening har god effekt uansett hvor gammel du er, men hva vet vi egentlig om effekten av skoene som vi trener i?

– Dagens sko utfordrer ikke musklene

Barfotsko har blitt utviklet for å gi tilnærmet den samme følelsen som å løpe barbeint. De har en flatere såle, mindre demping og er gjerne langt mykere enn vanlige sko.

Hittil har man altså gjerne snakket om slike sko i forbindelse med løping, mens Petersens prosjekt handler om å gå med skoene i hverdagen.

I et ferskt forskningsprosjekt har Petersen og hennes medforskere undersøkt ganglaget til 31 personer i slutten av tjueårene og begynnelsen på trettiårene, og 33 personer i slutten av sekstiårene og begynnelsen på syttiårene.

Forskerne var nysgjerrige på hvordan deltakerne ville gå avhengig av om de gikk barbeint eller med barfotsko.

– Eldre mennesker blir gjerne anbefalt stødige sko med lave hæler og tykk, sklisikker såle. Problemet med slike sko er at de ikke utfordrer musklene og sansesystemet som er viktige for balansen, forklarer Petersen.

I anklene sitter viktige sensorer som trenger å bli stimulert. Samtidig vet Petersen av erfaring at mange eldre ønsker en beskyttelse rundt foten. Det er ikke realistisk at alle skal gå barbeint, mener hun.

– Derfor har jeg vært opptatt av å se om det finnes en mellomting mellom tradisjonelle sko og det å gå barbeint. Det er her barfotskoene kommer inn.

Barfotsko, også kalt minimalistiske sko, blir brukt av de som jakter på den ultimate løpe-opplevelsen. Nå har forskere testet skoene på eldre.
Barfotsko, også kalt minimalistiske sko, blir brukt av de som jakter på den ultimate løpe-opplevelsen. Nå har forskere testet skoene på eldre.

Gir beskyttelse og trener opp balansen

Testene viste tydelig bedre stabilitet og bedre ganglag for begge aldersgruppene når de gikk med barfotsko enn når de gikk barbeint. Effekten oppstod umiddelbart.

Et viktig funn er derfor at det å gå med barfotsko ikke er det samme som å gå barbeint.

– I tillegg til bedre stabilitet, har du en såle og et stoff som beskytter huden. Både fysisk og psykisk vil det derfor kunne kjennes tryggere å gå med barfotsko enn å gå barbeint, understreker Evi Petersen.

I en ny studie som ikke er publisert ennå, har hun og medforskerne også sammenliknet barfotsko med vanlige sko på forskjellige underlag.

Et av funnene er at barfotskoen er en mellomting mellom å gå barbeint og bruke en vanlig sko, og at den derfor kan være en bra sko for eldre. Skoen gir balansesystemet en utfordring, samtidig som den beskytter foten.

Petersen anbefaler imidlertid de som vil bruke barfotsko å begynne forsiktig. Da vil muskulatur, sener og ledd venne seg til til den uvante utfordringen.

Testene viste tydelig bedre stabilitet og bedre ganglag for begge aldersgruppene når de gikk med barfotsko enn når de gikk barbeint.
Testene viste tydelig bedre stabilitet og bedre ganglag for begge aldersgruppene når de gikk med barfotsko enn når de gikk barbeint.

Farlige tøfler

Så var det tøflene, da. Mange av oss har dem, og de finnes i utallige varianter. Det er særlig én type som Petersen er opptatt av.

– Tøfler med tykk og stabil såle er skumle. De gir en følelse av stabilitet, samtidig som foten lett kan gli ut av dem og skape en situasjon som en eldre person ikke er forberedt på.

Forskerne så at flere av fallulykkene hjemme oppstod enten når de eldre tok av seg skoene, når de gled ut av tøflene eller når de gikk på et underlag som ikke var stabilt nok. De var rett og slett ikke vant til ustabiliteten.

– Per nå har vi for lite forskning til å anbefale eldre å kaste tøflene sine. Men vi kan i alle fall anbefale å tenke over hva slags sko man går i, også hjemme.

– Barfotsko er et fint alternativ for dem som vil gi balansesystemet en utfordring, men samtidig ha en viss beskyttelse for foten.

Doktorgradsstipendiat Evi Petersen ved USN.
Doktorgradsstipendiat Evi Petersen ved USN.

Barfotsko på eldrehjem?

Nå ønsker Evi Petersen å undersøke effekten av barfotsko for mennesker som er enda eldre enn testpersonene i forsøket: de som er i siste fasen i livet sitt.

– Denne gruppen trenger hjelp til å få en så stabil gange som mulig. Endringer må også være enkle å ta inn i dagliglivet. Derfor har jeg stor tro på en barfot tøffelsko, sier hun.

Forskerne er i gang med å innlede et samarbeid med et eldrehjem, og de håper å kunne gjøre tester.

– Tenk om slike sko kunne tas inn som en del av tilbudet til eldre på lik linje med andre tjenester og utstyr som de får, sier Petersen.

Produsentene allerede i gang

Noen produsenter av barfotsko er nå i gang med å lage modeller som er tilpasset eldre, forteller Petersen. Dette er ikke en følge av hennes forskning, men av at barfotsko begynner å bli populære hos brukere som ikke er løpere.

Per i dag finnes det ingen modell spesielt utviklet for eldre, men det finnes modeller som er enkle å komme seg inn og ut av. Petersen mener at disse kan være et godt alternativ til tøflene mange eldre i dag bruker.

I testen sin benyttet forskerne sko fra den tyske produsenten Leguano. På nettsiden deres er det lett å se at barfotsko handler om så mye mer enn løpesko. Her finnes sko i alle mulige fasonger, med og uten knyting.

Kanskje er det noe slikt du skal lete etter, neste gang du skal finne gaven til en eldre mor, far, bestemor eller bestefar?

Referanse:

Evi Petersen mfl: Walking barefoot vs. with minimalist footwear–influence on gait in younger and older adults. BMC Geriatr, 2020. https://doi.org/10.1186/s12877-020-1486-3