Optimisme for norsk HIV-vaksine

Vaksinefirmaet Bionor Pharma har gjort et kjempehopp på børsen etter at selskapet meldte om lovende resultater for HIV-vaksinen de holder på å utvikle.

HIV-virus (human immunodeficiency virus). (Kilde: Istockphoto)

Meldingen om at HIV-vaksinen Vacc-4x likevel kan fungere, har gitt det norskbaserte selskapet et kraftig løft på børsen.

Bionor Pharma har fått føle hva det vil si å være et børsnotert selskap som driver forskning, og hva et dårlig forskningsresultat kan få av økonomiske konsekvenser.

I slutten av september i år var optimismen fremdeles stor fordi vaksinefirmaets utprøving viste gode resultater for en HIV-vaksine uten store bivirkninger.

Resultatene som kom 1. oktober, antydet at medikamentet likevel ikke hadde økt antallet immunceller av typen CD4 hos forsøkspersonene. Forskerne gikk ut med opplysningen, og børsverdien stupte.

Nå melder de at virusmengden hos pasientene som fikk vaksinen gikk ned i perioden de fikk antivirale midler.

Gruppen som fikk Vacc-4x gikk ned med gjennomsnittlig 110 000 viruskopier/ml sammenlignet med placebogruppen som ikke fikk noen reduksjon.

Ikke publisert forskning

- I den første studien, som forårsaket børsnedgangen, kunne vi bare se antallet CD4-celler pasientene hadde, og ikke om kvaliteten på dem hadde økt, sier Maja Sommerfelt, som er forskningsdirektør ved Bionor Pharma.

Selv om det ikke er bekreftet, tror hun nemlig at det er kvaliteten på immuncellene som har forårsaket en nedgang i HIV-virusmengde hos pasientene.

- Jeg tror det var kvaliteten på CD4-cellene som var bedret, og ga en økt immunrespons mot HIV-viruset, sier hun til forskning.no.

Studien skulle se på CD4-fall over tid når pasientene hadde en behandlingsfri periode etter immuniseringen.

- Pasientene hadde ganske høyt og friskt antall av disse immuncellene allerede før de begynte behandlingen. Når det er slik, tar det lenger tid før vi begynner å se forskjeller mellom placebogruppa og de som fikk vaksinen, sier Sommerfelt.

Ingen av disse funnene publisert i tidsskrifter enda, og mangler foreløpig kvalitetssikringen dette gir. Flere laboratorieanalyser er i gang, og studien vil bli sendt inn til publikasjon når alle resultatene foreligger.

Forskerne mangler fremdeles testresultater av blodprøver fra forsøkspersonene, og data som kan si noe sikkert om styrken på immunresponsen som har forårsaket svekkelsen i viruset.

Forskningsdirektøren er likevel optimistisk til hva funnene vil vise.

Flere HIV-virus. (Kilde: Istockphoto)

- Måtte gå ut med de tidlige dataene

I tidligere studier Bionor Pharma har gjort, har vaksinen vært i stand til å styrke og bedre kvaliteten på disse immuncellene i kroppen, ifølge Sommerfelt.

Hun innrømmer at det ikke føltes så hyggelig å måtte gå ut med de første resultatene fra vaksinestudien i begynnelsen av oktober.

- Siden vi er et børsnotert selskap kunne vi ikke sitte lenge på funnene som tydet på at det ikke var noen økning i antall CD4-celler, uten å si noe.

- Da fikk vi ikke tid til å gå ned i resultatene om virusmengde, som skulle komme til å vise noe annet, sier finansdirektør i Bionor Pharma, Rolf Henning Lem.

Resultatet ble at aksjonærene reagerte kraftig, og verdien på selskapet dalte fra 26,2 millioner kroner, som var det selskapet på det meste var verdt, til 3,2 milloner.

Vaksinene lærer opp kroppens forsvar

Vaksinen er ikke en slik man tar for å unngå å få en sykdom. Den er av typen som er ment å fungere terapeutisk – det vil si at den skal gis til HIV-positive for å hjelpe immunforsvaret deres med å holde viruset i sjakk.

Da trenger man en styrking av immuncellene i apparatet, som typene CD4 og CD8.

Målet med vaksinen er at HIV-positive skal kunne leve med viruset, og fungere greit, sier Lem. Men hvordan fungerer den?

- Sprøyta med vaksinen settes i armen, innenfor møter den bestemte celler. For cellene er antigenet en fremmed substans. Cellen tygger det i seg, og legger bitene til beskuelse på celleoverflaten.

Deretter reiser cellen med den nye stoffet til lymfekjertlene, der den presenterer det den har funnet for immuncellene, blant annet CD4 og CD8.

- Disse blir opplært til å kjenne igjen viruset og drepe det dersom de støter på det, forklarer Lem.

Kan gi perioder uten medisiner?

Medisinene som mange HIV-positive har kan være brutale for kroppen, ifølge forskerne ved Bionor Pharma.

Deres mål med en eventuell bruk av vaksinen de utvikler, er at pasientene skal kunne ta pauser fra denne medisineringen i perioder.

Det kan være en realistisk målsetning, fordi funnene så langt tyder på at Vacc-4x kan bidra til at kroppen husker at den skal slåss mot HIV-viruset, ifølge Sommerfelt.

Da forsøket med vaksinen var over, gikk ikke virusmengden opp igjen blant de pasientene som hadde fått vaksinen. Det gjorde den hos de som ikke fikk vaksinen (placebogruppen).

- Det betyr at pasientene får en styrket immuniseringsrespons, og at denne responsen har en hukommelse, sier hun til forskning.no.

- Vi synes dette er veldig spennende resultater som vi skal jobbe videre med, sier Sommerfelt.