Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Bergen - les mer.
Sammenlignet med kontrollgruppen opplevde de som hadde gruppebehandling bedring i ADHD-symptomer som organiseringsvansker og oppmerksomhetsvansker, evne til å regulere adferd og hyperaktivitet. De opplevde også forbedret livskvalitet og mindre depresjon.
(Foto: Colourbox)
Voksne med ADHD hadde god effekt av gruppeterapi
Ferdighetstrening reduserte flere av ADHD-symptomene hos voksne.
– ADHD var lenge en ren
barnediagnose. Man begynte ikke å behandle ADHD hos voksne på en systematisk
måte før i 2005, forteller Anne Halmøy.
Det betyr at det er mindre kunnskap om hva som fungerer godt for behandling av voksne med ADHD.
Halmøy er psykiater ved Institutt for biomedisin på Universitetet i Bergen. Til daglig er hun overlege ved Kronstad DPS, Haukeland
Universitetssykehus, med bistilling som førsteamanuensis ved Klinisk institutt
1, UiB.
Mange får tilbud om medisiner, og man skal
få tilbud om såkalt psykoedukasjon. Det vil si å lære mer om tilstanden, hvordan
den påvirker deg og livet ditt, og hvordan den kan behandles. Slike samtaler foregår
vanligvis individuelt hos lege eller psykolog.
– Hvordan disse samtalene gjennomføres, og i hvilken grad, har vi relativt lite kunnskap om, sier psykiateren.
Hun og forskerkollegaene hennes ønsket å undersøke om såkalt dialektisk adferdsterapi i grupper kunne gjennomføres på lokale distriktspsykiatriske sentre (DPS). De ville også se hvilken effekt det har på voksne med diagnosen ADHD.
Halmøy forteller at de som deltok i studien, var voksne som
hadde fått diagnosen i senere tid. De har dermed ikke fått den oppfølgingen som
mange barn med diagnosen nå har krav på med tilrettelegging og behandling.
En
del av dem har mestret deler av livet godt, men strever likevel på mange
områder:
– Mange av dem er ute av arbeidslivet eller jobber
deltid. Kun en femtedel i denne studien var i fulltidsjobb eller -studier, sier
forskeren.
Mindre organiseringsvansker og
depresjon
I dialektisk adferdsterapi lærer pasientene å
akseptere at de har en tilstand som skaper vansker for dem. Samtidig får de verktøy for å håndtere disse vanskene.
Verktøyene inkluderer trening i
oppmerksomt nærvær, samt bevisstgjøring og jobbing med atferdsmønstre de selv
ønsker å endre. I gruppen gjør de også øvelser sammen for å trene på
spesifikke ferdigheter:
– De lærer, sammen med andre, å styre sin
oppmerksomhet mer bevisst og å regulere tanker, opplevelser og følelser blant
annet, forteller Halmøy.
– I gruppen gir deltagerne tips til hverandre. Terapeutens rolle blir å styre samtalen. Deltagerne blir hverandres
«coacher», sier psykiateren.
Hun sier at det er hennes inntrykk at pasientene
får mye ut av å snakke med andre i samme situasjon.
Hver enkelt pasient får i tilknytning til fellessesjonene i tillegg
en kort individuell coaching med en av gruppeterapeutene. Dette er viktig for å
tilpasse behandlingen til pasientenes egne mål, samt for å øke motivasjon for
hjemmeoppgavene. Det blir som en slags pep-talk.
Gruppebehandlingen går over fjorten uker. Behandlingene i
denne studien ble gjennomført i perioden 2016–2017. Til sammen deltok over 120
pasienter i studien, fordelt på i alt sju lokale poliklinikker i Sørøst-Norge og
Vestlandet. Halvparten mottok gruppebehandlingen, mens den andre halvparten, kontrollgruppen, fikk standard behandling.
I forkant og etter behandlingen fikk deltagerne levert ut
spørreskjema hvor de selv skulle rapportere inn i hvor stor grad de opplever
ADHD-symptomer, som organiseringsvansker, og hvordan de vurderer sin
livskvalitet, samt symptomer på angst og depresjon.
– Sammenlignet med kontrollgruppen opplevde de som
hadde gruppebehandling bedring i ADHD-symptomer som organiseringsvansker og
oppmerksomhetsvansker, evne til å regulere adferd og hyperaktivitet. De
opplevde også forbedret livskvalitet og mindre depresjon, sier Halmøy.
Effekten vedvarte
Forskerne observerte ikke noe forbedring i angstsymptomer hos
gruppen som fikk gruppebehandling sammenlignet med de som fikk
standardbehandlingen.
Dette var ikke helt uventet, sier psykiateren.
– Det er ikke så uvanlig i psykoterapeutisk
tilnærming. Det å få økt innsikt og å bli bevisst og at man starter å jobbe med
noe, som eksponering for det som er vanskelig, gjør at angstnivået kan øke i
perioder, sier Halmøy.
De fant heller ikke at gruppebehandlingen var bedre enn
standard behandling på evnen til å regulere følelser. Det var litt mer
overraskende. Forskerne gjennomførte imidlertid også en undersøkelse av pasientene
seks måneder etter behandlingen. I den så de en forbedring av
emosjonsreguleringen:
– Kanskje fjorten uker er litt kort tid for å se
bedring på disse symptomene, spekulerer Halmøy.
I etterkant av den første intervensjonen fikk også
kontrollgruppen tilbud om gruppebehandling. Så ved oppfølgingen etter et halvt år var det
ingen kontrollgruppe å sammenligne effekten med.
Fra deltakernes egenevaluering
rapporterte imidlertid ni av ti at de fortsatt brukte verktøyene de hadde lært i
gruppebehandlingen et halvt år etter.
Øker kompetansen hos behandlere
De fleste av deltagerne i terapigruppene hadde fått tilbud
om medisiner. Flere av dem tok det også.
Medisininntaket skulle imidlertid
være stabilt. De skulle med andre ord ha gått på disse medisinene en stund
allerede.
Forskerne justerte også for bruken av medisiner. Slik kunne de med stor
grad av sikkerhet si at effekten av gruppeterapien kom i tillegg til
eventuell medikamentell effekt
– Effekten var tydelig, bekrefter
forskeren. Samtidig vil det alltid være individuelle forskjeller bak slike
gjennomsnittseffekter. Som en oppfølging av denne studien vil vi derfor se
nærmere på ulikheter i effekt, og om det er mulig å si noe mer om hvem som vil ha mer
eller mindre nytte av denne behandlingen
Et annet mål med studien var å undersøke hvorvidt det er
gjennomførbart å utføre slike gruppebehandlinger på lokale poliklinikker:
– Vi har nok grunnlag for å si at dette er et
tilbud som er gjennomførbart og som bør kunne tilbys mer systematisk på lokale
poliklinikker, sier forskeren.
I den anledning arrangerer hun sammen med
kolleger nå jevnlige opplæringsseminarer for nye behandlere som ønsker å starte
med opp med slike terapigrupper.
– Denne mer helhetlige behandlingen har en tydelig
effekt på pasientene. En tilleggseffekt er at det øker fokuset om
problemstillingene og kompetansen hos behandlerne, sier Halmøy.
Referanse:
Anne Halmøy mfl.: Dialectical behavioral therapy-based group treatment versus treatment as usual for adults with attention-deficit hyperactivity disorder: a multicenter randomized controlled trial. BMC Psychiatry, 2022. Doi.org/10.1186/s12888-022-04356-6
Les også disse sakene fra UiB:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER