Edderkoppen kan justere nettet slik at den vet om det er farlige fiender eller lekker kveldsmat som har landet i det. (Foto: Christian Corsano / Flickr / CC BY-SA 2.0)

Edderkoppen kan stemme nettet som et instrument

Edderkoppens nett er mer komplisert enn vi har trodd. En ny studie viser at edderkopper kan styre vibrasjonene som sendes gjennom nettet. Dermed kan de få beskjed om hvem eller hva som har kommet på besøk.

For to år siden fant forskere fra Oxford University ut at edderkopper lager nettet på en måte som gjør at vibrasjonene forteller om det er et lekkert bytte eller en farlig fiende som er på besøk.

Nå viser et samarbeid mellom forskere fra Oxford Universitet og Universidad Carlos III de Madrid i Spania at nettet er like fintfølende som et musikkinstrument, og at edderkoppen kan kontrollere opplysningene som blir sendt igjennom det ved å justere ulike faktorer.

Det skriver sciencedaily.com.

Vibrasjonene er edderkoppens øyne

– Det er ikke nytt at edderkoppene bruker silke til å motta signaler, men det er nytt at man kan se at de kan justere det i detalj. De kan endre de fysiske egenskapene i silketrådene for å avgjøre om signalet kommer fra for eksempel en make eller fra vinden, sier Jesper Smærup Bechsgaard, som forsker på genetikk og evolusjon ved SpiderLab ved Aarhus Universitet.

Studien er basert på hjulspinnere. De lager de kjente hjulformede nettene.

Hjulspinnere ser veldig dårlig og bruker vibrasjoner fra nettet til å orientere seg.

Edderkoppen kan skreddersy nettet

Den nye studien bekrefter at edderkoppen kan «stemme» nettet. Den kan altså påvirke vibrasjonene i nettet ved for eksempel å endre på hvor stramt det er, hvor stiv silken er og hvordan nettet er konstruert.

Forskerne brukte kraftige lasere til å måle de veldig små vibrasjoner i et edderkoppnett. Deretter utviklet de datamodeller ved hjelp av matematiske analyser.

Med kombinasjonen av disse teknikkene kunne de undersøke sammenhengene mellom spredningen av vibrasjoner og silkematerialets egenskaper.

Mortimer, B. (m.fl) «Tuning the instrument: sonic properties in the Spider’s web», The Royal Society Publishing (2016), doi: 10.1098/rsif. 2016.0341