Skrukketroll er en type tanglus og nært beslektet andre krepsedyr

Bakterier gjør at skrukketroll skifter kjønn

I skrukketrollgrupper som hadde vært infisert av en spesiell bakterie i flere generasjoner var genetiske hunner helt forsvunnet, ifølge ny studie.

9.10 2016 04:00

Noen forskere som har sett på skrukketroll har funnet ut at bakterier kan påvirke kjønnet til insektene.

Hos mennesker er det hovedsakelig to kromosomer som avgjør biologisk kjønn. Har du to like, XX, er du kvinne, mens om du har XY er du mann. Hos skrukketroll er det ganske likt, bare at det er omvendt. ZZ blir hankjønn, mens ZW blir hunkjønn.

Skrukketrollene som er infisert av en spesiell bakterie vil altså fortsette å være genetiske hanner (ZZ), men de vil se ut som og oppføre seg som hunner.

Bakterier gjør hannene til hunner

Forskerne har brukt vanlig gensekvensering for å se hvilke biologiske kjønn skrukketrollene hadde. I skrukketrollgrupper som hadde vært infisert av bakteriene i flere generasjoner var genetiske hunner helt forsvunnet. Hanner, som oppførte seg og så ut som hunner hadde tatt plassen deres.

Vanlige skrukketroll i sammen naturlig habitat [Foto: Science Photo Library / NTB scanpix]

Forskerne bak studien tror grunnen til at ikke alle skrukketrollene hadde hunnkjønns-uttrykk var at de også må ha en ukjent faktor som påvirker om de blir hunner eller hanner. De kaller dette for f-elementet.

– Vi identifiserte f-elementet som en stor bit med genom fra bakteriene som over tid har blitt en del av skrukketrollenes kjernegenom, skriver Richard Cordaux, som står bak denne og flere studier på bakteriers effekt hos tanglus, insekter og edderkoppdyr.

Kjønn er ikke så enkelt som to kromosomer

Forskerne mener derfor at f-elementet er det som avgjør kjønnet, heller enn de faktiske kjønnskromosomene i skrukketroll som er, eller har vært, infisert av bakteriene.

Til slutt konkluderer de med at kjønnsuttrykket blir styrt av kjernegenom fra bakterier og at kromosomet hvor dette genomet har satt seg oppfører seg som et hunn-kromosom, selv om det fortsatt er et hann-kromosom.

– Resultatene våre viser at bakterier er sterke drivkrefter for evolusjonære nyskapninger, avslutter Cordaux.

Om ikke annet viser dette at kjønn ikke er så enkelt som vi ofte liker å tenke.

Myriam Badawi, Pierre Grève, Richard Cordaux. Feminization of the Isopod Cylisticus convexus after Transinfection of the wVulC Wolbachia Strain of Armadillidium vulgare. PLOS|ONE, Juni 2015. Doi: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0128660