Kjendissnekker Otto Robsahm mener det er ekstremt viktig med skriftlig kontrakt. – Mange inngår muntlige kontrakter, men det er tull, fordi det veldig fort blir uenigheter, der resultatet ikke ble slik forbrukeren forventet. - Det må være skriftlig, sier han i en video Forbrukerrådet har laget for å få flere til unngå problemer. (Skjermdump: Forbrukerrådet)

Bare én av fire skriver kontrakt med håndverkeren

Flere av oss finner nå håndverkeren på nett enn for fire år siden. Dette øker konkurransen, ifølge SIFO. Men seks av ti dropper skriftlig kontrakt, selv om risikoen for konflikter er stor.

Nordmenn er på verdenstoppen i oppussing. Fire av ti av oss har hyret håndverker de siste to årene. Men tjenester utført av snekkere, rørleggere og elektrikere er også på andreplass på listen over klager til Forbrukertvistutvalget.

- Bare 35 prosent skriver kontrakt med håndverkeren, men vi vet ikke hvorfor. Kontrakter bør kanskje bli mer synlige i nettportaler hvor man kan finne håndverkere, sier forsker Alexander Schjøll til forskning.no. (Foto: Anne Lise Stranden/forskning.no)

Et lyspunkt er at andelen som bestiller håndverker via håndverkerportaler stiger kraftig, viser en rapport av Alexander Schjøll og Randi Lavik ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO.

– Økt bruk av internett for å finne håndverker kan bidra til å øke konkurransen, sier forsker Alexander Schøll.

Sjekke referanser

På nett kan du sjekke håndverkerens rykte og velge den med best referanser fra tidligere kunder. Du kan også lettere sammenligne priser på forhånd. Kontrakter er også lett tilgjengelig.

Likevel hyrer de fleste forbrukere fortsatt håndverker basert på sosialt nettverk. Enten ved at vi ringer håndverkere vi kjenner til fra før, eller via tips fra naboer og venner. Og dropper kontrakt.

Dobling på nett

Langt flere bruker riktignok internett nå enn før til å finne håndverkere og sjekke ryktet deres på forhånd. Hele 37 prosent av forbrukerne oppga at de fant håndverker via nettjenester som Mittanbud, Finn.no eller Anbudstorget i det siste, mot bare 18 prosent i 2012. Det har altså vært en dobling på bare fire år.

Mittanbud.no er den mest brukte kanalen. Mens 10 prosent av forbrukerne oppga at de hadde funnet håndverker her i 2012, steg andelen til 17 prosent i 2016.

Andelen som bruker nettportaler til å finne håndverker har økt. De siste tre årene har dobbelt så mange brukt nettportaler som Mittanbud.no før de hyrer snekker, maler, elektriker eller rørlegger. (Foto: (Skjermdump: SIFO-rapport))

Forbrukerne bruker også Finn.no og Anbudstorget mer. Finn.no småjobber har hatt en tredobling av brukere på tre år. Fem prosent brukte Finn.no for å få utført små oppdrag i hjemmet for tre år siden, mot hele 15 prosent i år. Slike oppdrag er skattefritt opp til 6000 kroner pr kunde. 

– Internettkanalen blir stadig mer populær, og vi har grunn til å tro at dette kan øke videre fremover, sier Schjøll.

Nå skal Mittanbud.no og Finn.nos tjenestetilbud for øvrig slås sammen.

Henter flere tilbud på nett

Sjekker vi så prisen blant flere håndverkere, eller tar vi til takke med den første og den «beste»?

Det er i stor grad avhengig av hvordan vi skaffer håndverkeren. Betydelig flere av dem som søker etter håndverker på nett, innhenter også tilbud fra flere konkurrenter.

Åtte av ti svarer ja av dem som bruker nettportaler som kanal. Bare tre av ti av dem som ringer en håndverker de kjenner til eller får tips om fra venner, sjekker samtidig priser og vilkår fra alternative håndverkere før vi inngår avtale.   

– Dette støttes også av andre undersøkelser. Forbrukere sjekker oftere prisen på vaskemaskiner på andre nettbutikker når de først er innom nettet, i motsetning til om de går rett ut i en butikk, sier Alexander Schjøll.

Mange klager

Forbrukernes tilfredshet med håndverkere skårer dårlig sammenlignet med andre bransjer. Dette merker Forbrukerrådet også godt. Klager på håndverkere er på andreplass på klagelisten.

Uenighet om pris, kvaliteten på arbeidet som er utført og forsinkelser det er mest uenighet om. 

Langt flere med høy utdanning skriver kontrakt med håndverkeren. Likevel dropper også halvparten av disse en skriftlig kontrakt som dokumenterer hva som er avtalt av pris og andre vilkår. (Foto: (Skjermdump: SIFO-rapport))

Håndverkere er bare slått av bruktbilkjøp på klagetoppen hos Forbrukertvistutvalget, som avgjør klager som ikke blir løst i Forbrukerrådet. Her kan du få gratis, bindende avgjørelse i tvister. 

I et fersk eksempel fikk en kvinne 115 000 kroner i erstatning fra håndverkere for et dårlig utført bad. 

– Et mysterium at så få bruker kontrakt

Skal du komme noen vei med en klage, er det avgjørende at du har skriftlig kontrakt å vise til. Likevel dropper drøyt seks av ti av oss skriftlig kontrakt.

Det er store utdanningsmessige sprik i andelen som bruker skriftlig kontrakt.

Dobbelt så mange forbrukere med mastergrad fyller ut skriftlig kontrakt med håndverkeren som dem med bare videregående utdannelse.

Nesten halvparten med master inngår skriftlig kontrakt med håndverkeren.

Bare en av tre med bachelor gjør det og bare hver femte med bare videregående skole har inngått skriftlig kontrakt. 

– Vi kan mene at det er bra at 46 prosent med master bruker kontrakt, men er ikke også det veldig lavt? Jeg må si det er et mysterium at ikke andelen er mye høyere, sa direktør Elling Borgersen i SIFO på pressekonferansen.  

– Et tiltak som kanskje kan få flere til å skrive kontrakt, er om nettportalene gjør kontraktene de tilbyr mer synlig på nettsiden, sier Scjøll til forskning.no.

Viktig med huskeliste

Du kan klage til Forbrukerrådet selv om du ikke har skriftlig kontrakt med håndverkeren. Men det kan bli vanskelig å bevise at du har rett. Inngår du muntlig avtale, kan du og håndverkeren glemme hva som ble avtalt, eller legge ulikt innhold i det dere har sagt.

– Å ta seg bryet med en skriftlig kontrakt er vårt aller viktigste råd til forbrukere som skal pusse opp, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

- Du kan klage hvis du bare har muntlig avtale, men med skriftlig kan du bevise hva som ble avtalt med håndverkeren, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet. (Foto: Forbrukerrådet)

Kontrakten blir som en huskeliste, og rydder unna misforståelser som ellers kan oppstå.

Med en skriftlig kontrakt sikrer du deg også mot forsinkelser, ved at du kan slå i bordet med dagbøter, understreker hun.

Her finner du kontrakt

Forbrukerrådet har en sjekkliste de anbefaler før du gir oppdraget, og to kontrakter du kan bruke. En for enkle småjobber og en for større jobber over 2  G (ca 180 000 kr.)

Her kan du laste ned kontraktene. 

Skogly tror grunnen til at så få skriver kontrakt, er at papirarbeid kanskje ikke er det morsomste folk gjør.

– De bør ta seg bryet og tenke at hvis de ikke gjør det, kan følgene bli enda kjedeligere, sier hun.

Det er ofte mye penger som står på spill. I tillegg kan et forsinket, halvferdig bad man ikke kan bruke bli en stor belastning for en familie.

Kjendissnekker Otto Robsahm er også krystallklar på at man må avtale oppdrag skriftlig. Han er med i reklamefilmer Forbrukerrådet har laget for å oppfordre flere til å skrive kontrakt.

– Tror dere at svart betaling kan være noe av grunnen til at så få skriver kontrakt?

– Det vet vi ikke, men du har anledning til å klage på utført arbeid selv om snekkeren ikke har betalt det han skal i moms og skatt, sier Skogly.

Eldre risikerer å komme dårlig ut

Noen grupper i samfunnet kan komme mer uheldig ut enn andre når de trenger håndverker, mener SIFO.

– Unge forbrukere innhenter for eksempel flere tilbud fra håndverkere enn eldre.

De yngre ser ut til å være mer rasjonelle, sammenlignet med eldre forbrukere, sier Schjøll.

Referanse: 

Alexander Schjøll og Randi Lavik: Håndverker på internett – via anbud. Sammendrag. SIFO: Trender i forbruk 2016.

Powered by Labrador CMS