Dette hjulet rullet rundt for 3000 år siden. Det lille, runde hullet til venstre på hjulet er et resultat av en geologisk undersøkelse som traff hjulet for flere tiår siden. (Foto: Rex/Rex Features/NTB Scanpix)

Dette hjulet har holdt i 3000 år

Et av verdens eldste komplette trehjul er funnet i England.

For mer enn 3000 år begynte det å brenne i en bosetning som lå ved elven Nene midt i England. Denne husklyngen sto på påler i elven, og flere hus raste ut i vannet

Husene og alt som var i dem ble gradvis begravd av elveleire. Nede i leiren er det ikke noe luft, og skjørt treverk blir ekstremt godt bevart, ifølge BBC.

Dette stedet kalles Must Farm, og britiske arkeologer har jobbet med å grave ut husene og gjenstandene i flere år. Stedet er såpass godt bevart at det kalles Fenland Pompeii, ifølge The Guardian. Fenland er et distrikt i Cambridgshire.

Nå har arkeologene funnet en ny skatt i et av de gamle husene: Et nesten perfekt bevart trehjul, hvor til og med hjulnavet fortsatt sitter på plass.

Dette er det eldste hjulet som er funnet i England, men det er også et av de eldste, intakte hjulene som noen gang har blitt gravd opp. Det blir datert til bronsealderen, og skal ha rullet rundt mellom 1000 og 800 f.Kr.

Dette var en gruppe trehus som falt i elven for rundt 3000 år siden. Det er her hjulet ble funnet. (Foto: David Parker/Solo Syndication/NTB Scanpix)

Kanskje reparasjon?

Hjulet lå kanskje på gulvet i en av disse trehyttene, siden arkeologene fant gulvplanker rett under det.

Hvorfor det var inne i huset blir ren spekulasjon.

– Jeg har en følelse av at det sto en kjerre som manglet et hjul på elvebredden, sier Mark Knight til The Guardian. Han er arkeolog ved Cambridge University.

Det kan også være at hjulet hang på veggen, men det får vi aldri svaret på, så lenge arkeologene ikke har tilgang på en tidsmaskin.

Området rundt Must Farm skal ha vært et skikkelig boom-område i tidsperioden, ifølge arkeologene som Guardian har snakket med.

Funnene ble gjort i dette området:

Ikke de første utgravningene

Hvis du ser nøye på bildet av hjulet, kan du se et ganske perfekt rundt hull på venstre side. Dette hadde ingen funksjon i bronsealderen, men kommer sannsynligvis fra en geologisk undersøkelse som ble gjort i forrige århundre.

Leire fra området ble brukt til å lage murstein på 1800-tallet, men det viste seg fort at det gjemte seg massevis av dinosaurfossiler dypt nede i leiren. Etter hvert fant arkeologer også ut at de øverste lagene inneholdt mange bronsealder-gjenstander.

Arkeologene har funnet mange forskjellige ting blant restene av bronsealderhuset, blant annet flere båter, fiskeredskaper og bronsekniver. Du kan se noen av funnene deres her.

Det eldste hjulet er MYE eldre

Selv om det engelske hjulet er veldig gammelt, er det ikke det eldste godt bevarte trehjulet som har blitt funnet.

Den premien går til et hjul som ble funnet i en myr i Slovenia i 2002. Det er hele 5200 år gammelt, ifølge en studie.

Dette er så lenge siden at det kanskje er blant de tidlige hjulene i menneskehetens historie. Flere arkeologer har pekt på sivilisasjonene i Mesopotamia i dagens Syria, Kuwait og Irak som de første hjulbrukerne, og hjulet ble tatt i bruk for rundt 5500 år siden.

Men de første hjulene sto ikke på vogner, ifølge The Smithsonian. De ble visstnok brukt som dreieskiver til å lage keramikk på, men det er fortsatt mange kunnskapshull om hjulets begynnelse.

En sumerisk vogn på en tavle fra oldtidsbyen Ur, som lå ved dagens Baghdad i Irak. Denne tavlen er rundt 4500 år gammel. (foto: Offentlig eiendom)