
Professor mener seksåringer er glemt og forsømt
Politikerne har forsømt de yngste skolebarna etter at de innførte skolestart for seksåringer, mener professor i pedagogikk ved Norges Arktiske universitet (UiT) i Tromsø.
– I praksis vet vi lite eller ingenting om hvordan seksåringene egentlig har det i norske klasserom, sier professor Sidsel Germeten til Dagsavisen.
Utdanningsdirektoratet, Kunnskapsdepartementet, Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Utdanningsetaten i Oslo, bekrefter til avisa at ingen kan vise til noen evaluering av seksårsreformen eller si hvor mye lærerressurser som brukes på skolestarterne.
– Vi får i økende grad henvendelser fra fortvilte førsteklasselærere som kjenner at de ikke har tid til å gi hver enkelt seksåring den oppmerksomheten de trenger for å trives og bli trygge i en helt ny situasjon, sier Marianne Krogh, kontaktperson for grunnskole i Utdanningsforbundet Oslo.
Germeten mener kunnskapsministeren må ta initiativ til forskning som gir svar på hvordan seksåringene har det, og om de får ivaretatt behov for lek og læring.