Monstermaskinen hos CERN er i gang

Eksperimentene har begynt igjen, med de kraftigste kollisjonene noensinne.

Den 14. februar i 2013 ble Large Hadron Collider (LHC) stengt ned ved CERN. Da hadde maskinen gått i tre år. LHCs største bragd var kanskje å finne selveste Higgs-bosonet, som fysikere har lett etter i årtier.

Nå er det tid for maskinens andre runde med eksperimenter, og i dag har LHC blitt kjørt i gang.

CERN-forskerne jubler tirsdag 3.6 etter de første stabile kollisjonene i LHC. (Foto: CERN/Twitter)

Ny kraft

Den gigantiske partikkelakseleratoren på 27 kilometer i omkrets, har blitt reparert og oppgradert, og gjenoppstår som en mye kraftigere maskin enn den var for noen år siden.

I forrige runde kunne den sende partikler mot hverandre med 8 TeV. TeV (teraelektronvolt) er måleenheten som brukes for å beskrive energiene som er spill da partiklene kolliderer med hverandre i nesten lysets hastighet.

I vårt mer normale verdensbilde er dette egentlig veldig lite energi. 1 TeV tilsvarer omtrent energien som en mygg bruker på å fly.

Men denne energien blir konsentrert på en knøttliten skala, og forskere måtte konstruere og oppgradere LHC – verdens største maskin – for å oppnå disse energinivåene.

I den siste tiden har LHC satt stadig nye rekorder, men dette har bare vært oppvarming. Den 3. juni begynte eksperimentene på ny, og forskerne har aldri hatt en så kraftig partikkelakselerator mellom fingrene.

Partikkelkollisjon fra dagens eksperimenter ved CERN. Dette er fra ALICE-detektoren, og viser en 13 TeV-kollisjon, den kraftigste som noen gang har blitt gjort ved CERN. (Foto: ALICE/CERN)

Eksperimentene er i gang!

Nå klarer maskinen 13 TeV, og høyere energier betyr kraftigere kollisjoner. Mer kraft i kollisjonene kan kanskje avdekke nye partikler og ikke minst ny fysikk som ikke passer inn i standardmodellen.

Dette kan kanskje føre til gjennombrudd i fysikken: mørk materie, supersymmetri og andre eksotiske fysikkteorier kan muligens bli bekreftet eller stå for fall.

Forskerne har allerede hatt en grunn til å juble i dag. De har hatt den første 13 TeV-kollisjonen med stabile stråler, og hele kontrollrommet i Sveits feiret, melder CERN på Twitter.

To stråler med protoner går motsatt vei inne i partikkelakseleratoren. De blir kontrollert av digre superledende magneter og blir styrt til å krasje med hverandre.

Forskerne kan analysere kollisjonen for å se om det dukker opp noen nye, gamle eller merkelige partikler.

Hvis du vil se hva som skjedde i dagens eksperimenter, kan du gå inn på CERNs direkteblogg som ble oppdatert mens eksperimentene pågikk.

Det blir nok fortsatt en stund før vi får se om forskerne oppdager noen nye partikler eller noe annet spennende. Eksperimentene produserer kjempestore mengder med data, som må analyseres og bekreftes.

Optimistisk

– Det er spennende dager for oss som bruker CERN som laboratorium, sier professor i høyenergifysikk, Farid Ould-Saada ved Universitetet i Oslo til Forskningsrådet. Han er med på å jobbe med resultatene fra ATLAS-detektoren ved CERN.

– Akkurat nå jobber flere studenter og forskere i Oslo og Bergen på spreng for å gjøre alt klart til å analysere dataene så fort som mulig når de kommer.

– Dataene og analysene kan vise oss nye sider ved naturen ved en helt ny energiskala. Kanskje kan vi allerede i 2015 se spor av ny fysikk - mørk materie, nye fundamentale krefter, eller noe helt nytt og eksotisk.  Vi gleder oss voldsomt!