Mars-månen Phobos. Bildet er tatt av Mars Reconnaissance Orbiter i 2008. (Bilde: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona)

Base på Mars-månen Phobos i 2033?

Forslaget kommer fra studenter, og en NASA-forsker mener det kan gjennomføres.

Det er ikke lett å frakte mennesker til Mars. Det er langt unna, det er dyrt, og det er helsefarlig.

NASA har snakket om den første bemannede turen til Mars i flere tiår, og det ser fortsatt ut som om det kan bli mange tiår til det kommer til å skje.

Det er veldig mye som skal på plass før vi kan begynne å sende mennesker ut i rommet på vei til Mars.

Dette var tema under «Humans to Mars»-møtet i Washington, D.C. i forrige uke. Et av forslagene som ble diskutert, er om NASA skal bygge en base på den lille månen Phobos for å komme seg til den røde planeten.

Student-forslag

Forslaget ble lansert av en gruppe studenter ved Purdue-universitetet i Indiana. Planen går ut på å sende forsyninger og astronauter til månen Phobos, for å lage en liten base.

Denne basen skal danne grunnmuren for utforskningen av Mars. Studentene ser for seg at selve Mars-landingen skal skje i 2039.

Hele forslaget kan leses i dette digre dokumentet som studentene har lagt ut på nettet.

Forslaget lar seg gjennomføre, både teknologisk og økonomisk, mener NASA-forsker Firouz Naderi ifølge Space.com. Han leder gruppa for utforskning av solsystemet ved NASAs Jet Propulsion Laboratory.

Teknologi vi kjenner

En av fordelene ved dette forslaget er at NASA kan bruke mye av teknologien som utvikles i dag for å gjennomføre turen.

Forslaget går ut på å sende fire SLS-raketter til Phobos. SLS (Space Launch System) er den nye kjemperaketten til NASA, og SLS skal ha sin første flytur før november, 2018. Disse fraktoppdragene skal ta med seg alt astronautene trenger for å overleve og sette opp en liten base på Phobos.

De første menneskene vil reise til Phobos i 2037, for å gjøre basen klar til det store Mars-oppdraget i 2039.

Astronautene vil reise med Orion, som er NASAs nye bemannede romskip. Orion er spesielt laget for å bli skutt opp med SLS.

Space Launch System, slik en kunstner ser det for seg. Jomfruturen skal skje før slutten av 2018. (Foto: (Illustrasjon: NASA))

Phobos går i en tett bane rundt Mars, bare 6000 kilometer fra overflaten. Vår egen måne er hele 385 000 kilometer unna. Phobos er en ujevn klump som ligner mer på en asteroide, og har en radius på 11 kilometer.

Enormt budsjett

NASA må tenke mer økonomisk på Mars-turen, fortalte også Naderi på møtet ifølge nettsiden. Han tror ikke at NASA kommer til å få det samme gigant-budsjettet organisasjonen hadde på 1960-tallet.

John F. Kennedy lovet at amerikanerne skulle sette en mann på månen i 1961, og NASA fikk enorme summer for å gjennomføre dette målet.

Mens Apollo-programmet var i gang, fikk NASA fire og en halv prosent av det nasjonalbudsjettet i USA. Nå er de nede på en halv prosent.

Vi får se om Phobos-forslaget kommer til å se dagens lys.