Denne er det stor sjanse for at du allerede har brent deg på. (Foto: Science Photo Library, NTB scanpix)

Når plantene angriper

Disse plantene vet å forsvare seg, og du treffer på flere av dem her i landet. Se hvorfor du bør holde deg unna disse i sommer.

Verdens planter har utviklet et imponerende forsvar mot sine mer bevegelige fiender. Noen er direkte farlige, andre satser på ufarlig lureri.

Vi trenger ikke reise lenger enn ut i vår egen hage før vi må passe på hvor vi tråkker.

Gjør deg solbrent

Kjempebjørnekjeksen kan du finne i store deler av landet vårt. Som navnet antyder, er dette en stor plante. Den kan bli hele fire meter høy.

Kjempebjørnekjeksen har en slu måte å skade angripere på. Saften i planten inneholder nemlig furanokumarin, et stoff som gjør huden ekstra følsom for sollys. Du kan dermed bli solbrent og i verste fall få tredjegrads forbrenning med smertefulle blemmer på huden.

Solfølsomheten kan vare opptil et år etter at du har fått den skadelige væsken på huden. Enda så vondt et møte med denne kan bli for oss, er det nyttig for planten å ha dette forsvaret mot insekter. (Foto: HuHu Uet, Wikimedia Commons)

Furanokumarin er det samme stoffet som gjør at grapefrukt ikke burde blandes med legemidler. Stoffet kan nemlig få kroppen til å ta opp mer av legemiddelet enn det som er meningen.

forskning.no har tidligere skrevet om den negative effekten flere typer juice kan ha på medisiner.

At frukten påvirker medisinene, er ikke bare dumt. Grapefrukten kan også gjøre kreftmedisin mer virkningsfull.

Den brennende neslen

Aller øverst på denne siden ser du en stornesle under mikroskop. De fleste av oss har nok fått et ublidt møte med denne planten, som på folkemunne kalles brennesle.

Stengel og blader har brennhår som sprøyter histamin og flere kjemikalier inn i huden på mennesker og dyr. Disse kjemikaliene gir oss en stikkende, brennende følelse.

Storneslen kan du treffe på nesten overalt i landet vårt. Den er utbredt i store deler av verden, så du er ikke nødvendigvis trygg for den på utenlandsferie heller.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, og nyere forskning har vist at brennesle har et høyt innhold av sunne antioksidanter. På forskning.no har forsker Helge Sjursen tidligere snakket varmt om neslen og alle sykdommer og plager den kan hjelpe mot.

Lurer sommerfugler

Noen planter har valgt forsvarsmetoder som ikke er farlige for mennesker.

For eksempel prøver flere av plantene i pasjonsblomstfamilien å lure seg trygge.

Den planten du ser her, trives best i tropiske strøk. Den har gule prikker på bladene for å få sommerfugler til å tro at andre allerede har vært der og lagt egg.

De gule prikkene som stikker litt ut fra bladene, er strategisk plassert for å få sommerfugler til å tro at det er lagt sommerfuglegg på bladene allerede. Dermed får planten være i fred for sultne og verpelystne sommerfugler. (Foto: Science Photo Library, NTB scanpix)