Dette levende eksemplaret av Lexias pardais dukket opp ved en utstilling av levende sommerfugler ved Academy of Natural Sciences ved Drexel University. Hann til venstre, hunn til høyre. (Foto: Isa Betancourt/ANSP)

Denne sommerfuglen er både hann og hunn

Insektet er mann på venstresida og dame på høyre.

Dette eksemplaret av Lexias pardalis trenger ikke lete lenge for å finne noen av motsatt kjønn. Den kan bare titte litt ned til venstre. Eller høyre. Insektet er nemlig mann på venstresida og dame på høyre, delt av et knivskarpt skille midt på ryggen.

Vidunderet skviset seg beleilig nok ut av puppen si i en utstilling av levende sommerfugler ved Academy of Natural Sciences ved Drexel University i Philadelphia.

Fanget sommerfuglen

En av de frivillige ved utstillingen ble vitne til det hele, og fanget sommerfuglen forsiktig inn. Han regnet med at universitetets sommerfuglforsker, Jason Weintraub, gjerne ville ta en nærmere titt på skapningen.

Weintraub forteller i en pressemelding at fenomenet kan skyldes en feil under adskillelsen av kjønnskromosomer, tidlig i sommerfuglens utvikling.

Tilstanden er svært sjelden, men det er oppdaget enkelte tilfeller hos fugler eller sommerfugler hvor kjønnene har veldig forskjellige farger.

Akkurat hvor ofte slik skjer er imidlertid litt vanskelig å si. For skjer det hos arter der kjønnene er like, vil jo ingen oppdage det uten nøye undersøkelser.