Asteroiden 2004 BL86 vil kunne ses fra den nordlige halvkule den 26. januar 2015, vel og merke for den som har stjernekikkert eller en kraftig kikkert. (Illustrasjon: NASA/JPL Caltech)

Nærgående asteroide på vei

I slutten av måneden får vi besøk. Asteroiden 2004 BL86 passerer jorda i akkurat passe avstand til at det blir interessant, men ikke skummelt.

Det er NASA som melder at gjesten ankommer 26. januar. Asteroiden, som først ble oppdaget i 2004, kommer til å suse forbi 1,2 millioner kilometer fra oss.

Det er omtrent tre ganger avstanden mellom jorda og månen, så det er ingen grunn til verken panikk eller engstelse. Likevel er dette den næreste asteroide-passeringa vi kommer til å oppleve før i 2027.

Og det synes jo astronomene er interessant. De skal observere omstreiferen så godt det lar seg gjøre, og vil komme med de første bildene i dagene etter episoden.

Forsyningsstasjon i framtida

Siden forskerne ikke vet noe særlig om 2004 BL86 fra før, gleder de seg nok til å få en titt på den.

- Asteroider er noe for seg selv, sier Don Yeomans, som ifølge NASA akkurat pensjonerer seg fra stillingen som sjefen for NASAs Near Earth Object Program Office.

Ikke bare har asteroidene skaffet jorda vann og byggesteiner for liv, sier han.

- I framtida vil de bli verdifulle kilder til mineraler og andre viktige naturressurser. De kommer også til å bli forsyningsstasjoner for menneskeheten, etter hvert som vi fortsetter med å utforske solsystemet vårt.

Kan se den med kikkert

Både Deep Space Network antenna i California og Arecibo-observatoriet i Puerto Rico skal forsøke å undersøke den nærgående romsteinen, som antagelig er rundt 500 meter bred.

Dessuten kan amatør-stjernekikkere også få et glimt, dersom de har et lite teleskop eller en sterk kikkert. For ønsker du å se 2004 BL86, bør du slå til nå.

Det tar nemlig minst 200 år før den kommer så nært igjen.

NASA Jet Propulsion Laboratory: Asteroid to fly by Earth safely on January 26