Tarmbakterienes naturlige prosesser blir forstyrret når vertene sine endrer døgnrytmen. Regelmessige måltider kan kanskje forebygge overvekt og diabetes. (Foto: Microstock)

Regelmessige måltider kan redusere risikoen for diabetes

Når tarmbakterienes naturlige rytme blir forstyrret, legger mus på seg og får økt risiko for diabetes.

Når du spiser klokken to om natten, er det ikke bare din egen døgnrytme du forstyrrer. Inne i tarmkanalen lever millioner av bakterier som er like avhengige av en fast døgnrytme som deg.

Nå har israelske forskere fra Weizmann Institute of Science vist at tarmbakterienes rytme kan forstyrres av både manglende søvn og uregelmessige måltider.

Hvis resultatene kan overføres til mennesker, betyr uregelmessig døgnrytme økt risiko for fedme og type 2-diabetes.

Mikrobiolog Rob Knight fra University of Colorado sier til sciencemag.org at studien, publisert i tidsskriftet Cell, er den første som viser en direkte forbindelse mellom en vertsorganismes døgnrytme og tarmbakterienes naturlige rytme.

Bakterier mistet døgnrytmen

Forskerne analyserte avføringen fra mus som hadde fått ødelagt sin indre klokke ved en genetisk mutasjon.

Normalt reagerte tarmbakteriene på lys og mørke ved å legge vekst og fordøyelse til mørkeperioden. I den lyse perioden fokuserte de på å kvitte seg med uønskede stoffer.

Disse bakteriene lot seg imidlertid ikke påvirke av lys og mørke.

Mus spiste hele døgnet

Forskerne la også merke til at spisevanene hos mus med ødelagt døgnrytme endret seg.

Musene spiste normalt om natten, men nå begynte de å spise på alle tider av døgnet. Forskerne endret derfor på fôringstidspunktene for friske mus og oppdaget at sammensetningen og aktiviteten til tarmbakteriene endret seg.

De musene som spiste uregelmessig, ødela døgnrytmen for tarmbakteriene. De gikk opp i vekt og utviklet forstadier til diabetes.

Siden mennesker med uregelmessige sengetider også har en tendens til å spise på merkelige tidspunkter, mistenker forskerne at det kan bidra til de helseproblemene man ser ved forstyrret søvnrytme.

Kan kanskje overføres til mennesker

Forskerne forsøkte derfor å undersøke om også menneskelige tarmbakterier med forstyrrelser i døgnrytmen kunne føre til overvekt og forstadier til diabetes.

De analyserte tarmbakterier fra to personer som hadde jetlag.

Forskerne kunne se tarmfloraen minnet om det de så hos mus med ødelagt døgnrytme. De hadde også en større konsentrasjon av bakterier som normalt er koblet til overvekt og diabetes.

Da forskerne overførte tarmbakterier fra personer med jetlag til mus, la musene på seg, og de fikk høyere blodsukker og mer kroppsfett. Mus som fikk tarmbakterier fra mennesker uten jetlag, fikk ingen av disse problemene.

Christoph A. Thaiss m.fl.:Transkingdom Control of Microbiota Diurnal Oscillations Promotes Metabolic Homeostasis», Cell (2014), DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.cell.2014.09.048 (sammendrag).