Sommerfuglen bycyclus anyana får store mørke øyne på vingene når den klekkes i varme sesonger. (Foto: Oregon State University)

Se sommerfuglen lure fienden

Se hvordan sommerfugler bruker vingene for å slippe unna knelerens klør.

Kneleren beveger seg sakte framover langs en gren. På kanten sitter en sommerfugl. Ytterst på vingene er det sorte, runde flekker med en hvit prikk i midten. Kneleren tar sikte, og griper etter de skjøre vingene. Men kneleren bommer, og sommerfuglen flyr raskt avsted.

En annen sommerfugl var ikke like heldig. De grå vingene uten mønster skilte seg ikke særlig ut og gir heldigvis god beskyttelse fra fuglene ovenfor. Men kneleren har allerede fått øye på insektet, griper fatt i kroppen dens, og gjør kål på den lille sommerfuglen.

Feil mønster til feil tid

Det har lenge vært antatt at sommerfugler har store øye-lignende merker på vingene for å distrahere sultne rovdyr.

I en studie nylig publisert i Proceedings of the Royal Society B, har forskere greid å demonstrere den åpenbare fordelen de mønstrede vingene gir.

- Å ha rett type mønster til rett tid gav sommerfuglene mulighet til å leve lenger, legge flere egg og ha flere avkom i den neste generasjonen, sier Katy Prudic i en pressemelding.

Hun har undersøkt hvilken nytte det gir sommerfugl-arten Bycylus anyana å ha store mønster på vingene.

- Hadde de feil mønster til feil tid, ble de raskt utryddet av knelere, fortsetter Prudic.

Se hvordan sommerfugler med og uten “øyne” takler et kneler-angrep:

Med og uten øyne

Det var ingen tilfeldighet at studien undersøkte nettopp Bycyclus anyana. Arten, som produserer avkom gjennom hele året, har en genetisk forutsetning som gjør at de utvikler ulike mønster avhengig av når på året de klekker.

Er det varmt, utvikler de store “øyne” på vingene, mens i kaldere sesonger utvikler de knapt mønster. Det henger sammen med hvilke rovdyr som trives best i ulike sesonger. Kneleren trives best når det er godt og varmt ute.

De sorte øynene fungerer som matadorens røde kappe, de drar oftere angrep mot seg, men angrepet går vekk fra kroppen og ut til vingene. Dermed kan de komme seg enklere unna, i verste fall med noen rifter i vingene.

I et av studiens forsøk, festet forskerne “øyne” på vingene hos de mønster-løse sommerfuglene. Da så de at sommerfuglene unngikk angrep på samme måte som sine flekkede slekninger.

Prudic, K.L (et.al) Eyespots deflect predator attack increasing fitness and promoting the evolution of phenotypic plasticity. Proceedings of the Royal Society B (2014)