Edelstener blir til ved at landmasser blir presset ned av andre landmasser. Her er diamantene sett gjennom mikroskop. (Foto: Åke Rosén)

Diamanter funnet i Sverige

Forskere fant bittesmå diamanter i Snasahögarna i Jämtland.

Ifølge forskeren Jaroslaw Majka ved Uppsala universitet, gir diamantene ny kunnskap om den geologiske utviklingen av jorda vår.

- Diamantene er nok mer verdifulle i et vitenskapelig perspektiv enn rent økonomisk. Men de er ekte diamanter, skriver Majka i en pressemelding.

Her er en av diamantene fotografert gjennom et elektronmikroskop. (Foto: Marian Janak)

Geologisk verdi

Diamantene som ble funnet er såkalte mikrodiamanter, som betyr at de kan måles i mikrometer. For å få et bilde av størrelsen på diamantene, kan du se for deg en millimeter. Deretter deler du denne opp i tusen deler. Da har du en mikrometer, og en aldri så liten mikrodiamant.

Selv om de er veldig små, forteller de mye om våre geologiske prosesser.

Disse edelstenene ble dannet langt der nede under jordas overflate, der tettheten på bergartene rundt er veldig høy. Det gjør at diamantene vanskelig kommer opp til overflaten. Det er altså en sjeldenhet at de nå er blitt funnet i et fjellberg i Jämtland.

Men det at diamantene faktisk har klart å komme seg opp, betyr at forskerne nå kan utfordre gamle teorier om hvordan jordskorper som blir presset ned, kan komme opp igjen.

Studien, som publiseres i tidsskriftet Geology, ble gjennomført i samarbeid med forskere fra Slovakia, Tyskland, Polen og Japan.

Snasahögarna er et fjellområdet som ligger ti mil vest for Östersund. Det høyste fjellet er Storsnasen som måler 1463 meter over havet.

Jaroslaw Majka m.fl.: Microdiamonds discovered in the Seve Nappe (Scandinavian Caledonides) and its exhumation by the “vacuum-cleaner” mechanism, Geology, September 2014 (sammendrag)