Stonehenge i morgendis. (Foto: University of Birmingham)

Mange nye monumenter oppdaget rundt Stonehenge

Forskere har laget et helt nytt digitalt kart over Stonehenge.

Forskerne har avdekket en hel rekke nye og til nå ukjente monumenter i Stonehenge-området i Sør-England.

De fant rester av 17 forskjellige ukjente monumenter, som kunne dateres tilbake til da Stonehenge ble bygget, sannsynligvis en gang mellom 3000 og 2000 f. Kr.

Rekonstruksjoner av forhistoriske monumenter basert på magnetisk data fanget under prosjektet. (Foto: University of Birmingham)

Gravhauger og romere

Forskerne har brukt avanserte radarer og magnetiske sensorer for å kartlegge områdene rundt Stonehenge. Resultatene kommer fra The Stonehenge Secret Landscapes Project, ledet av universitetet i Birmingham.

Mange av de nyoppdagede monumentene består av store og avlange groper som danner forskjellige former. Forskerne hevder at noen av monumentene matcher med astronomiske himmelretninger, uten at de forklarer dette nærmere.

Motorisert jordradar som ble brukt i prosjektet. (Foto: University of Birmingham)

Samtidig har de også funnet rester av bosetninger fra bronse- og jernalderen, samt rester av romerske leire.

Flere dusin gravhauger ble også studert i detalj. Ved en av disse gravhaugene fant forskerne rester av en stor og avlang trebygning som er eldre enn selve Stonehenge-monumentet.

Forskerne tror denne bygningen ble brukt til å forberede de døde før gravhaugen ble laget.

Rekonstruksjon av det avlange trehuset som skal ha ligget sørvest for Durrington Walls. (Foto: University of Birmingham)

Durrington Walls

Rett nordøst for Stonehenge ligger restene av et gigantisk monument kalt Durrington Walls, som sees i bildet under.

Man har lenge visst om dette monumentet, siden det framstår som en kjempeforsenkning i bakken, over halvannen kilometer i omkrets.

Dette området har også blitt undersøkt av forskerne, og de hevder å funnet bevis for at hele den store sirkelen var omkretset av store trestolper eller monolittiske steiner, kanskje opp mot tre meter høye. Forskerne estimerer at de kan ha vært så mye som 60 av dem rundt Durrington Walls.

Hele området som ble kartlagt i undersøkelsen. (Foto: University of Birmingham)

Stonehenge secret landscape project.