Usikkert for selnæringa

Trusselen om omsetningsforbud for sel i Europa kommer på en tid da optimismen er tilbake i norsk selindustri.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Selve fangsten har aldri vært noen økonomisk suksess. Fangstfolkene mottar statlige subsidier. Hovedproduktet har vært selskinn som de siste årene har blitt stadig mer etterspurt på verdensmarkedet.

I tillegg har utviklingen av nye produkter skapt framtidsoptimisme for den tradisjonelle næringa.

Blant satsingsområdene er en blanding av sel- og olivenolje som har i seg det beste fra eskimoenes kosthold og middelhavskostholdet.

Helsekost

Gründerne for denne oljeblandinga, universitetsprofessorene Bjarne Østerud og Edel Elvevold, ligger nå best an i bladet Fiskarens kåring av «årets navn» i norsk fiskerinæring.

Etter 15 års utviklingsarbeid har de nå fått med seg det Bergen-baserte verdensomspennende Rieber-konsernet i produksjonen av den omega-3-holdige oljeblandingen.

- Vi har investert i en nytt anlegg i Kristiansund som raffinerer seloljen til bruk i helsekostsegmentet. Dette er en satsing vi har stor tro på. Vi ser dette som et viktig skritt på veien mot en norsk selfangst som vil klare seg nesten uten subsidier, sier administrerende direktør Per Henning Hamnes i CG Rieber Skinn til NTB.

Nyskapningen Fortuna Oils i Kristiansund ble åpnet i mai i år, og er et heleid datterselskap i CG Riebergruppen. Målsettingen er å selge blandingsoljen på et globalt marked. Fra før av har CG Rieber Skinn vært den dominerende aktøren i norsk selindustri.

120 mill i omsetning

I tillegg til hovedkontoret i Bergen der hoveddelen av skinnene fra den norske selfangsten blir garvet og behandlet, har selskapet et mottaksanlegg i Tromsø og en tilknyttende systue som lager selskinnsprodukter. Selskapet har en årlig omsetning på 100-120 millioner kroner.

Per Henning Hamnes anslår at EU-landene er avtakere av rundt en femdel av selproduktene.

- Forslaget om forbud mot handel med selprodukter vil ramme alle som driver med selfangst. Vårt selskap har rundt 20 prosent av omsetningen i EU. Men et forbud vil også bety at vi må legge om logistikken for å komme ut til markedene, sier Hamnes.

Produkter av sel kan bli forbudt i Europa dersom et flertall av EU-parlamentarikerne får det som de vil.

(NTB-Jan-Morten Bjørnbakk)

Powered by Labrador CMS