Tester hivmedisin fra havet

Molekyler fra organismer i sjøen skal testes i forhold til utbredelse av hivviruset i kroppen.

Det er Fiskeriforskning som finansierer et forskningsprogram, der målet er å finne nye medikamenter som hindrer at hivviruset formerer seg. Seniorforsker Inge W. Nilsen ved Fiskeriforskning leder prosjektet, med Uppsala Universitet som samarbeidspartner.

I dag finnes det ikke medisiner som kan drepe hiv, slik at en kan bli kvitt infeksjonen. Det finnes imidlertid medikamenter som hemmer virusets enzymer, og dermed forhindrer spredning i kroppen.

- Problemet med dagens medikamenter er bivirkninger og at viruset etter hvert utvikler resistens, sier Nilsen.

Til nå sitter forskerne igjen med 50 til 100 molekyler som de vil arbeide videre med. Det er molekyler fra skalldyr, svamper, pigghuder og bløtdyr som kan hemme hivvirusets enzymer.

I løpet av året regner forskerne med å sitte igjen med minst ett molekyl som kan utvikles videre. Deretter følger to års arbeid i laboratorium for å undersøke om molekylet kan hindre viruset i å formere seg.

Molekyler fra dyr i havet har en annen form enn molekyler fra dyr på land. Forskerne er særlig interessert i å finne nye og ukjente molekyler.