Spis og bli giftig

Spiser froskene seg giftige?

Veldig mange amfibier er giftige, selv vår hjemlige padde (Bufo bufo). Blant de aller giftigste er de mellom- og søramerikanske pilgiftfroskene (som hører til familien Dendrobatidae).

De kanskje aller giftigste av disse tilhører slekten Phyllobates, hvor vi finner tofarget pilgiftfrosk (Phyllobates bicolor). Huden dens utskiller gifter vi kaller batrachotoxiner - langt mer dødelige enn kjente gifter som curare og stryknin. 0,00001 gram av denne giften dreper et menneske, og indianerne greier seg med sekret fra en frosk for å lage 50 giftpiler.

I 1990 oppdaget forskerne verdens første giftige fugl, den fargerike pitohui. I skinnet og fjærene dens fant man samme gift som på tofarget pilgiftfrosk, nemlig batrachotoxiner. Men pitohui lever i Papua Ny Guinea, ikke i Sør-Amerika, og verken froskene eller fuglen kan, så vidt forskerne forstår, produsere giftene sine selv.

Så, hvor kommer giften fra?

Fram til nå har dette vært et mysterium, men nå har to forskere fra USA og Papua Ny Guinea funnet at det på Ny Guinea eksisterer biller av slekten Melyridae som inneholder samme gift. De foreslår nå at fuglene blir giftige ved at de spiser billene, og spekulerer samtidig på om froskene kan ha et liknende kosthold - kanskje en annen bille av samme slekt?

De skal nå teste sin hypotese, ved å sammenlikne fjærene på pitohuier fra jungelen med fjærene på fangede individer som lever på en annen diett.