Så livstegn fra døende stjerne

Vitenskapsfolk har observert de siste livstegnene fra en gigantisk stjerne som døde for nesten 13 milliarder år siden. Observasjonen kan gi ny kunnskap om universets tidlige barndom.

I september i fjor registrerte den amerikanske romfartsadministrasjonen NASAs satellitt «Swift» en gigantisk eksplosjon av gammastråler, skriver det britiske vitenskapsbladet Nature i sin nyeste utgave. Eksplosjonen skjedde i eller nær stjernebildet Fiskene.

Stråleeksplosjonen pågikk i 80 sekunder, og ga dermed Swift god tid til å observere begivenheten. På jorda rettet astronomer optiske og infrarøde teleskoper mot det samme området, skriver Nature i utgaven som kommer i salg torsdag.

Kilden til strålingen viste seg å være en gigantisk, eksploderende stjerne. Lyset fra eksplosjonen har brukt rundt 12,8 milliarder år på å nå menneskehetens utposter, og skjedde rundt 900 millioner år etter det såkalte Big Bang da universet ble til.

Britiske fagfolk mener at tiden med fullstendig mørke etter at de aller første stjernene ble til, varte i 200 til 500 millioner år. De nyeste observasjonene styrker ifølge Nature teorien om at etter dette oppsto slike himmellegemer i hektisk tempo.