Populært med hybridbil

Snart får Telenor-sjefen sin nye hybride limousin, en bil også Statsministerens kontor har vist interesse for. Stadig flere nordmenn tenker miljø og kjøper hybridbil.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fakta om «grønne» biler

Hybridbilen:
* Består av en bensindrevet motor og en batteridrevet elektrisk motor. De to motorene tilpasser seg kjøreforholdene sammen. Den elektriske motoren lades av bensinmotoren og har dermed ubegrenset rekkevidde.
* Lavt bensinforbruk.
* Slipper ut rundt 1 tonn mindre CO2 årlig enn en vanlig personbil.
* Lite støy.
Elbilen:
* Drives av et batteri som må lades etter 4-8 mils kjøring.
* Helt utslippsfri, stillegående.
* Eieren slipper å betale årsavgift, bompenger og parkeringsavgift.
* Kan kjøre i kollektivfeltet.
Bioetanolbilen:
* Går på drivstoffet E85 som er en blanding av 85 prosent etanol og 15 prosent bensin.
* Etanol er alkohol. Bioetanol er et av de vanligste biodrivstoffene og lages av sukker, mais, poteter, trevirke og ulike typer korn.
* CO2-utslippene fra bioetanolbilen reduseres med inntil 80 prosent.
* Bruker mer drivstoff enn vanlige biler. Bilen blir derfor ikke billigere i drift selv om E85 er billigere enn bensin og diesel.

Kilde: NTB

Det er ikke bare de amerikanske filmstjernene som bryr seg om miljøet og kjører hybrid i disse dager. Nå har også nordmenn, med Telenor-sjefen i spissen, fått øynene opp for denne typen grønne biler.

Både Lexus, Toyota Norge og Honda Norge melder om en meget god økning i salgstallene for sine hybridmodeller.

- Folk følger med og er mer miljøbevisste. De vil gjerne ha en bil med kraft og ytelse, samtidig som den skal ha lave utslipp. Da passer en hybridbil bra, sier salgssjef Jan Christian Holm i Lexus til NTB.

 

- Det er veldig hyggelig at hybridbilsalget går opp. Økt bruk av denne typen biler er et viktig bidrag for å redusere utslippene i transportsektoren, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) til NTB.

Mindre CO2

Hybridbilen har en batteridrevet elektrisk motor og en bensinmotor som tilpasser seg kjøreforholdene sammen. Hybridbilen trenger ikke å lades og kan fint fungere som familiens hovedbil.

Bilen har blitt billigere med det nye avgiftssystemet, og den har et lavt bensinforbruk. Bilen sparer en firedel av drivstofforbruket i forhold til en vanlig personbil, og den slipper ut 1 tonn mindre CO2 årlig, opplyser direktør Kåre Filseth i Honda Norge.

Fra januar til april i fjor solgte Toyota 88 hybridbiler. Hittil i år er tallet kommet opp i 334 solgte biler, en pen økning fra i fjor. Honda har solgt 38 hybridbiler hittil i år, mot 34 i hele fjor. Lexus har doblet salget av sin hybride SUV-modell i forhold til samme periode i fjor.

- Hybridbilen er ikke noen fislebil, slik mange kanskje tror. Den har god innvendig plass og gir akkurat den samme kjørefølelsen som en vanlig bensindrevet bil, sier Filseth i Honda.

Under literen

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas vil neppe klage på kjørefølelsen når han i august kan lene seg tilbake i selskapets nyinnkjøpte representasjonsbil, en Lexus hybrid limousin til 1,8 millioner kroner.

Bilen har nærmere 500 hestekrefter og veier to tonn, men bruker under literen på mila. Det er lederen for Telenor-konsernets bilavdeling, Frode Jarle Sørum, godt fornøyd med:

- Telenor har fokusert på miljø, og vi syns det er litt artig at vi er først ute i Norge med å skaffe oss denne miljøvennlige representasjonsbilen, sier Sørum.

Også statsministerens kontor har prøvekjørt den nye hybride limousinen. Men informasjonssjef Øivind Østang sier at det foreløpig ikke er aktuelt å bytte ut dagens representasjonsbiler med hybride modeller:

- Det stemmer at biltjenesten ved Statsministerens kontor har prøvekjørt en hybrid limousin. Det er fordi man ønsker å holde seg oppdatert om hvordan dette markedet utvikler seg. Men det er ikke noen konkrete planer om kjøp, sier Østang til NTB.

Nye modeller

Bellonas rådgiver innen miljø, teknologi og transport, Konrad Pütz, tror at hybridbilen bare er et skritt på veien mot enda mer miljøvennlige biler.

- Det neste vi får se, er nok en krysning mellom en hybridbil og dagens elbil, en såkalt plug in hybrid, sier han.

Foruten hybridbilen, er det i dag to andre såkalte grønne biler på veiene. Det er elbilen og biler som går på bioetanol.

(NTB-Jofrid Egeland)

Powered by Labrador CMS