Økt tro på liv i rommet

På terskelen til romåret 2007 er det blitt stuerent i vitenskapelige kretser å snakke om muligheten for liv utenfor Jorden.
18.12 2006 15:40

Den nylige oppdagelsen av flytende vann på Mars fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på dem som lenge har ment at den røde planeten kan huse muligheter for liv. Vann er forutsetning nummer en for liv slik vi kjenner det.

- Sensasjonelt!

- Vannet på Mars fikk altfor liten oppmerksomhet. Det var en sensasjonell oppdagelse, et av de aller viktigste funn romvitenskapen noensinne har gjort, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard til NTB.

Han peker på at vannet som Mars Global Surveyor oppdaget, gjør det mer aktuelt enn noensinne å tenke seg at det kan finnes liv på Mars. Det samme sier ærverdige NASA. Tanken om liv utenfor Jorden er flyttet fra science-fiction-litteraturen og inn i seriøse vitenskapelige miljøer.

- Spørsmålet er om det er flytende vann under overflaten, hvor mye det er snakk om, og om det kan finnes et fuktig miljø under overflaten som egner seg for liv, sier Michael Malin ved Malin Space Science Systems på en av NASAs hjemmesider.

“Organiske” kometer

Flere andre oppdagelser tilsier også at 2007 og kommende romår vil fokusere mer og mer på letingen etter utenomjordisk liv. For et knapt år siden kom romfartøyet Stardust tilbake til Jorden, etter å ha samlet inn partikler fra halen til kometen Wild 2.

Nå har forskere ved NASAs Goddard Space Flight Center funnet at kometen inneholder organiske molekyler av en type som kan ha spilt en viktig rolle i dannelsen av liv her på Jorden. 14. desember sendte NASA ut en pressemelding der det heter at “kometer ser mer og mer ut som naturens verktøykiste for skaping av liv”.

Kometer treffer som kjent ikke bare Jorden. De treffer for eksempel også Mars, og har gjort det siden tidenes morgen, da det var store mengder flytende vann på planeten. Både NASA og ESA snakker nå åpent om at kommende romferder til Mars skal lete etter liv, eller spor av liv.

Venter på resultater

Mens romåret 2005 og 2006 var preget av store hendelser som landingen på Titan, kometkollisjon og mange satellittoppskytninger, blir romåret 2007 mer av et innhøstingsår. NASA, ESA og flere enkeltstående romnasjoner har gående prosjekter som til stadighet sender interessante resultater tilbake.

- I 2007 forventer jeg spennende nytt fra Solen, fra Venus, ja nær sagt fra hvor som helst i rommet. Det er spennende prosjekter på gang nesten overalt, sier Knut Jørgen Røed Ødegaard.

Måneformørkelse

Selv gleder han seg stort til 3. mars, da Norge ligger perfekt plassert til å følge med på en måneformørkelse.

- Den starter om kvelden lørdag 3. mars, på en tid av året da det ofte er klarvær. Er vi heldige, kan mange nordmenn på oppleve sitt livs måneformørkelse denne kvelden, sier han.

2007 blir også et jubileumsår for romfarten, for 4. oktober er det 50 år siden romfarten startet, da den første menneskeskapte satellitten ble sendt i bane rundt Jorden. Det var Sovjetunionens Sputnik 1. (NTB)