Lockheed sikter mot månen

Amerikanske Lockheed Martin har fått oppdraget med å konstruere og bygge USAs nye generasjon av romfartøy som skal bringe astronauter tilbake til månen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Den amerikanske romfartsorganisasjonen NASAs mål er å være tilbake på månen innen 2020.

Kontrakten Lockheed Martin sikret seg torsdag har en verdi på 3,9 milliarder dollar (ca. 25 milliarder kroner). Oppdraget er å utvikle og å bygge to typer av et romskip, som har fått navnet Orion. Ett av romskipene skal være bemannet.

NASA vil at Orion skal være klar til sin første romferd i 2014, fire år etter at romfartsorganisasjonen pensjonerer sin aldrende flåte på tre romferjer.

Den nye generasjonen romskip skal kunne frakte fire astronauter til månen innen 2020, mens det store målet er å reise videre til Mars. Orion skal også kunne frakte personer til den internasjonale romstasjonen ISS.

- Må lære mye

- Verdensrommet kommer ikke lenger til å bli et sted vi besøker i en kort periode, sier Scott Horowitz i NASA.

Horowitz, som tidligere var astronaut, leder NASAs arbeid med utvikling av en ny generasjon romskip.

- For å kunne være i stand til å dra til Mars må vi lære oss mye på månen. Man kan komme seg til månen og tilbake i løpet av noen få dager, men å reise til Mars tar mange år, sier Horowitz.

Lik Apollo

Orion er av utseende mer lik Apollo-romkapselen som USA brukte på måneferdene mellom 1969 og 1972, enn romferjene.

Til forskjell fra romferjene, som lander som et fly, kommer Orion til å sveve tilbake til jorden under tre fallskjermer. NASAs eksperter har ennå ikke bestemt om romkapselen skal lande i sjøen eller på land.

Lockheed vant kontrakten i konkurranse med blant andre Boeing og Northrop Grumman. Boeing designet NASAs 25 år gamle romferje. Lockheeds aksjer steg med 2 prosent på New York-børsen etter at NASA ga dem tilslaget på kontrakten.

(NTB)

Powered by Labrador CMS