Fant nytt monster på Svalbard

Oslo (NTB): Øglegraverne fra Universitetet i Oslo har funnet enda et monster i Svalbard-granitten, bare noen kilometer fra det store pliosaurusfunnet som ble gravd ut i sommer.

- Vi har funnet enda en kjempeøgle. Vi fant et nytt monster under Knorringfjellet på Svalbard, sier førsteamanuensis Jørn H. Hurum ved Universitetet i Oslo til Bergens Tidende.

- Vi er ganske sikre på at begge monsterøglene tilhører en art som ikke tidligere er beskrevet. Det nye funnet strekker seg over omtrent 3 meter og det inneholder like grove knokler som de vi fant i sommer, sier paleontologen entusiastisk.

Ekspedisjonen «Øglejegerne 2006» fant i fjor et fossilt skjelett av ett av verdens største rovdyr noensinne. Sannsynligvis er skjelettet godt over 12 meter langt - bare skallen er minst 2 meter lang.

Dinosaurentusiasten vil ikke røpe hvor stort pliosaurusfunnet er.

- Det er stort. Veldig stort, sier Hurum, som forteller at temperaturstigningen har gjort det lettere å grave ut funnene.

I februar/mars skal puslespillet av årets monsterøgle legges fram på en pressekonferanse. To studenter har fått jobben med å lime sammen kjempeøgla.

Neste år legger Hurum ut på en ny ekspedisjon. Paleontologen håper å vite mer om det nye funnet når 7 500 geologer fra hele verden møtes i Oslo i begynnelsen av august.